Eikö Lappeenrannan kirjaston nettisivuilla ole enää ohjelmaa, josta näkee haettavan teoksen tiedot? Aiemmin siellä oli hakutoiminto, jossa näkyi onko teos…

Kysytty

Eikö Lappeenrannan kirjaston nettisivuilla ole enää ohjelmaa, josta näkee haettavan teoksen tiedot? Aiemmin siellä oli hakutoiminto, jossa näkyi onko teos kirjaston kokoelmissa, kirjaston nimi, hylly, kuinka monta kappaletta, onko se lainassa ja palautuspäivä, tekijä, formaatti, kirjan sivumäärä...
En löytänyt sitä nyt kirjaston sivuilta. Onko tuo hyvä palvelu poistettu viimevuotisen uudistuksen yhteydessä? Ikävää, jos täytyy lähteä monen kilometrin päähän kirjastoon varta vasten ehkä turhaan katsomaan, vaikka asian olisi voinut nähdä kotona netissä kuten ennen.
LPR:n kirjaston entiset sivut ja lainojen uusinnat netissä olivat nykyistä järjestelmää paremmat. Ihmettelen, miksi otettiin käyttöön asiakkaan kannalta huonompi järjestelmä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tervehdys,
uusi Heilikirjastojen verkkokirjasto löytyy vaikkapa Googlella hakemalla "Heilikirjastot". Lappeenrannan kirjaston etusivulla on myös tuo verkkokirjaston avaava Heilikirjastot-linkki. Lappeenrannan lisäksi kimpassa on nyt mukana seitsemän muuta eteläkarjalaista kirjastoa(Luumäki ei ole mukana).
Kuten entisessäkin järjestelmässä teoksia voi hakea esiin ja saada selville niiden sijainnit kussakin Heilikirjastossa. Pikahakuikkuna on punaisella kehystettynä sivun yläreunassa ja sen alapuolelta on valittavissa Laajennettu haku. Laajennetussa haussa voi tehdä muutamia valintoja, hakea esimerkiksi vain DVD-levyjä.
Jos teoksen oikealla puolella näkyy vihreällä teksti Saatavissa, on kuitenkin tarkistettava, missä kirjastossa teos on saatavissa. Näpäytetään teoksen nimeä, joka on linkki, ja sivun alaosaan tulee näkyviin saatavuustiedot. Pieni plusmerkki tarkoittaa, että sitä näpäyttämällä aukeaa vielä lisätietoa todellisesta tilanteesta, esim. kirjan sijainnista varastossa eikä lainausosastolla.
Entiseen tapaan omia lainoja voi uusia ja varauksia tehdä verkkokirjastossa, kun käytössä on verkkokirjaston salasana (nelinumeroinen).
Lisäkysymyksiä voi esittää lähimmässä Heilikirjastojen palvelupisteessä paikanpäällä. Puhelimitsekin on monia yleisimmistä ongelmista saatu selvitettyä. Lappeenrannan pääkirjaston neuvonnan puhelinnumero 05-6162341.