Eikö enää kunnioiteta kirjastojen hiljaisuus periaatetta ?

Kysytty

Eikö enää kunnioiteta kirjastojen hiljaisuus periaatetta ?

Vastaus

Vastattu

Kyllä kirjastoissa pidetään edelleen kiinni siitä periaatteesta, ettei muita häiritsevää käytöstä hyväksytä. Täydellisen hiljaisuuden vaatimuksesta on kuitenkin jouduttu luopumaan mm. sen takia, että moderni teknologia aiheuttaa joka tapauksessa monenlaista taustahälyä. Useimmissa vähän isommissa kirjastoissa tilanne on ratkaistu yleensä niin, että kirjastossa on erillinen tila, jossa edellytetään puhumattomuutta mm. opiskelurauhan takia.

Kirjastoja käyttävien kansalaisten näkemykset kirjastohiljaisuudesta poikkeavat varsin suuresti toisistaan, ja myös henkilökunnan keskuudessa on erilaisia näkemyksiä. Osa haluaisi myös kirjastoon viihdyttävää taustamusiikkia, mutta Suomessa sellainen on jäänyt suhteellisen harvinaiseksi. Pienemmissä kirjastoissa, joissa eri osastot on vain hahmoteltu ison tilan eri nurkkiin, täydellisen hiljaisuuden takaaminen on hyvin haasteellista. Esimerkiksi lastenosastoilla on hyväksytty se, ettei täydellistä hiljaisuutta vaadita.

Henkilökunnalle voi aina käydä kertomassa mielipiteensä, jos kokee kirjastoympäristön liian meluisaksi. Joillekin melun lähteille ei voida mitään, mutta kyllä henkilökunnalla on viime kädessä velvollisuus pitää huolta siitä, ettei kenenkään kirjastonkäyttö häiritse kohtuuttomasti muita käyttäjiä.

Heikki Poroila