Eduskunnassa ja valtioneuvostossa vieraili juhannusviikolla "Romanian kruunun hoitaja Margareta". Mikä asema maiden välisissä suhteissa on syrjäytetyn…

Kysytty

Eduskunnassa ja valtioneuvostossa vieraili juhannusviikolla "Romanian kruunun hoitaja Margareta". Mikä asema maiden välisissä suhteissa on syrjäytetyn kuningashuoneen perillisellä? Onko vastaavia vierailijoita käynyt muista tasavallaksi muutetuista maista?

Vastaus

Vastattu

Romanian kruunun hoitaja Margaretan vierailu oli ilmeisesti järjestetty Romanian Helsingin-suurlähetystön aloitteesta.

Kysymyksessäsi esitetty asia nousi myös vierailun yhteydessä esille, vieraat itse olivat todenneet tekevänsä tiivistä yhteistyötä Romanian hallitusten kanssa ja auttavansa sitä lobbaamalla maan ulkopoliittisia ja taloudellisia intressejä. Lisäksi kuningashuoneen jäsenet toimivat hyväntekeväisyysjärjestöissä.

​Vaikkei kuninkaanhuoneen jäsenillä  ei ole virallista statusta, on heidän symbolisella/historiallisella/kulttuurisella statuksellaan yhä mitä ilmeisimmin merkitystä romanialaisessa yhteiskunnassa. Vierailutoimintaa on moniin maihin.

​​Tässä vierailusta:

https://www.agerpres.ro/english/2024/06/18/royal-family-visits-romanian-specialists-employed-at-european-chemicals-agency-in-helsinki--1315028