Eduskunnan täysistunnossa puhuvat yleensä vain kansanedustajat ja ministerit. Poikkeuksen muodostavat tasavallan presidentti, eduskunnan oikeusasiamies ja…

Kysytty

Eduskunnan täysistunnossa puhuvat yleensä vain kansanedustajat ja ministerit. Poikkeuksen muodostavat tasavallan presidentti, eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri.

Viran jättävä presidentti sekä virassa aloittava presidentti puhuvat virkaanastujaisissa. Presidentti puhuu vaalikauden avajaisissa, valtiopäivien avajaisissa sekä vaalikauden päättäjäisissä.

Oikeusasiamies puhuu silloin kun käsittelyssä on oikeusasiamiehen kertomus.

Oikeuskansleri puhuu silloin kun käsittelyssä on oikeuskanslerin kertomus.

Onko muita henkilöitä jotka voivat puhua eduskunnan täysistunnossa?

Vastaus

Vastattu

Valtiopäivien viimeisessä istunnossa puhemies pitää eduskunnalle kiitospuheen ja varapuhemies kiittää puhemiestä. Pienenä täydennyksenä vielä, että myös ministerit, jotka eivät ole kansanedustajia, voivat puhua täysistunnossa. Täysistunnossa voivat "teknisesti" puhua tulkit/kääntäjät, jotka kääntävät täysistunnossa puhutun ruotsinkielisen tekstin.

Mikael Hidénin teoksessa "Juridiikkaa ja muotoja eduskuntatyössä"

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/ekj…​

todetaan s. 132

​"Läsnäolo- ja puheoikeutta täysistunnossa koskevan sääntelyn on pitkässä ja vakaassa käytännössä katsottu merkitsevän myös sitä, että valtiosääntö ei salli ulkomaisten valtiovieraiden esiintyvän täysistunnolle."

Erillisissä tilaisuuksissa, ei täysistunnossa,​ eduskunnassa on puhunut esim. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon 26.5.2009, Bengt Holmström 29.3 2017 ja Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi 8.4.2022.