Digitalkkarin-apua tarvittaisiin! mielellään: Vallilan kirjasto-Kallion kirjasto esim.

Kysytty

digitalkkarin-apua tarvittaisiin!
mielellään: Vallilan kirjasto-Kallion kirjasto esim.

Vastaus

Vastattu

Hei! Kiitos kysymyksestä 'Kysy Kirjastonhoitajalta' -palveluun.

Hauska kuulla, että Digitalkkari -palveluita on kaivattu.

Helsingin kaupunginkrjastolla ei ole pariin vuoteen ollut enää varsinaisia Digitalkkareita, jotka ovat olleet Datanomi -opiskelijoita. He ovat suorittaneet kirjastossa opintoihinsa liittyvän palkattoman työssäoppimisharjoittelujakson.

Digitalkkareita tarjoavia opiskelijoita ovat olleet Suomen Liikemiesten Kauppaoppilaitos (SLK), Omnia ja Keuda. Tällä hetkellä kirjastoihin ei ole otettu/tarjottu datanomi-opiskelijoita harjoittelijoiksi. Vaikka näitä harjoittelijoita ei olekaan, on myös kaikki muu kirjastossa tarjottu opastustoiminta hyvin vähäistä.

Myöskään muut pääkaupunkiseudun kunnat eivät ole korona-ainkana ottaneet digitalkkareita. Korona-aikana on pyritty päin vastoin välttämään asiakkaiden lähiopastusta.

Kirjastoissa voidaan turvavälit huomioiden ja maskeilla varustautuen opastaa kirjaston omien laitteiden kuten tulostimien/skannerien käyttöä. Mitään varsinaista lähiopastusta ei tänä aikana tehdä.

Myös pääkaupunkiseudun kirjastojen yhteistyökumppanina vertaistuen antajana toiminut Enter ry. on koronan (Covid -19) vuoksi lopettanut opastustoiminnan antamisen kirjastoissa toistaiseksi.

Kannattaa soittaa silti lähikirjastoihin, kuten mainitsemasi Vallila/Kallio, jos ongelmasi on sellainen, jota voisi ratkoa puhelimitse/paikalla on henkilö, joka asiasta tietää... Tätä ei tietenkään voi taata, että näin on riippuen mm. henkilöstötilanteesta. Kirjastossa voidaan myös ohjata sellaiselle taholle, joka ko. asiasta tietää.

Pääkaupunkiseudun kirjastot noudattavat toistaiseksi THL:n ja kaupunkien korona-ohjeistuksia.