Olen Digi.kansallisarkiston aktiivinen käyttäjä. Minua kiinnostavat vanhat maakunnan sanomalehdet. Miten pääsen lukemaan sanomalehtiä…

Kysytty

Olen Digi.kansallisarkoston aktiivinen käyttäjä. Minua kiinnostaa vanhat maakunnan sanomalehdet.
Miten pääsen lukemaan sanomalehtiä vuoden 1928 jälkeen? Esim. vuosien 1928 - 1937 sanomalehdet kiinnostavat. Erityisesti Turun Sanomat ja Uusi Aura ja Vakka-Suomen Sanomat ja Uudenkaupungin Sanomat.
Ovatko ko. vuodet nähdävissä Digi.kansallisarkiston nettisivuilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalliskirjaston digitaaliset palvelut löytyvät täältä https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu

Tähän mennessä digitoidut sanomalehdet löytyvät oheiselta listalta https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/titles

Tämän listan mukaan kysymiesi lehtien digitoidut vuodet:

Turun Sanomat 1905-1929

Uudenkaupungin Sanomat 1891-1928

Uusi Aura 1897-1929

Vakka-Suomen Sanomat (ei ollenkaan)

Vakka-Suomi 1908-1923

Kysymästäsi ajanjaksosta 1928-1937 löytyy siis vain muutama vuosi. Mikäli haluat tutkia kyseisiä lehtiä mikrofilmeiltä, se on mahdollista Turun kaupunginkirjastossa tieto-osastolla (uudisosa 2. krs.). Voit puhelimitse (02-2620629, 02-2620630) varata ajan mikrofilminlukulaitteelle ja samalla tilata mikrofilmit varastosta. Ne tulevat seuraavana arkipäivänä luettaviksi. Henkilökunta opastaa lukulaitteen käytössä.