Copilot-tekoäly väitti, että alla esitetyt kappaleet olisivat Tšehovin novellista Boris-setä (venäjäksi Дядя Боря). Suomentaja olisi Eero Balk. En ole löytänyt…

Kysytty

Copilot-tekoäly väitti, että alla esitetyt kappaleet olisivat Tšehovin novellista Boris-setä (venäjäksi Дядя Боря). Suomentaja olisi Eero Balk. En ole löytänyt tuollaista novellia. Missä kirjassa teksti on oikeasti julkaistu ja kenen suomentamana? (Onko edes kyseessä Tšehov?)

Lokakuun 17. päivänä lakitieteen opiskelija Vasili Ivanov saapui NN:n kuvernementtiin tarkoituksenaan tavata Boris-setänsä, joka oli kirjeessä kertonut sairastelleensa pitkään.

Vasililla oli yllään kauhtunut vihreä sarkatakki ja polvista paikatut samettihousut. Hän vilkuili ajurin punoittavaa niskaa ja kuuli, miten tämä kiroili laihalle hevoselleen. Taivas hämärtyi nopeasti ja tuuli yltyi. Sadepisaroita alkoi hiljakseen putoilla. Joen takaa kantautui kirkonkellojen soitto.

Vasili tunsi olonsa alakuloiseksi. Hän ei ollut syönyt mitään kahteen päivään. Ajurin yrmeä olemus pelotti häntä. Vasili kuvitteli, miltä hänen yleensä niin hilpeä setänsä näyttäisi nyt, keuhkotaudin runtelemana.

Vastaus

Vastattu

Kysymyksen sitaattia en ikävä kyllä onnistunut paikantamaan sen paremmin Tšehovin kuin muidenkaan tutkimieni venäläiskirjailijoiden tuotantoon. Teksti ei selkeästi identifioidu kenenkään nimenomaisen kirjailijan tyylin mukaiseksi eivätkä siihen sisältyvät aineksetkaan sanottavasti auttaneet pienentämään ehdokkaiden joukkoa. Tutkin koko joukon potentiaalisten venäläisten klassikkojen suomennoksia, mutta kaivattua kirjaa en saanut haaviini osumaan.

Tekstikatkelmassa on joitain Tšehovin tuotannosta tuttuja elementtejä, kuten lakitieteen opiskelija (novellista Taudinpuuska) ja nimi Ivanov (henkilö saman nimisestä näytelmästä), joiden varaan tekoäly kenties on tulkintansa sen kirjoittajasta rakentanut. Boris-setää  – saatikka sen nimistä novellia –  en häneltä kuitenkaan löytänyt. Eero Balk on venäläisklassikoista suomentanut Tolstoita, mutta Tšehov-käännöksiä häneltä ei näytä ainakaan julkaistun. On siis mitä suurimmassa määrin syytä epäillä, ettei Copilotin väitteeseen sitaatin lähteestä voi täysin luottaa.