Birgitta Hagelberg ja kirja "Mormor och hennes släkt" tai "min mormor" mutta todnäk tuo ensimmäinen. Birgitta joka on ruotsalainen on ilmeisesti tuollaisen…

Kysytty

Birgitta Hagelberg ja kirja "Mormor och hennes släkt" tai "min mormor" mutta todnäk tuo ensimmäinen. Birgitta joka on ruotsalainen on ilmeisesti tuollaisen kirjan tehnyt ja kirkkonummen kirjasto on tuollaisen kuulemmma tilannut. Kirja käsittelee ilmeisesti hänen sukuaan ja juuriaan etelä suomessa. Varmaan porvoo, kirkonummi ja vihti alueilta. Olen kyseistä kirjaa yrittänyt etsiä ja googlettamalla en ole löytänyt, ruotsalaiset foorumitkin olen käynyt läpi. Raja nyt menee siinä että en rupea Malmöössä asuvia Birgittoja soittelemaan läpi. Koska asun keskisuomessa enkä haluaisi hoitaa asiaa hätäisellä puhelinsoitolla kirkonummelle niin voisiko joku auttaa ja näyttää että onnistuu saamaan jotain vastauksia. Siis että löytyykö kirja vai makaako se jossain takaahuoneessa unohtuneena? Onko joku unohtanut 10 vuotta sitten palauttaa sen? Jos on niin kuka :) Vai eikö kirjasto sitä koskaan saanut, jos näin on niin keneltä se jäi saamatta... Kiitos etukäteen paljon, ja vastauksella ei ole niin kiire ettenkö voisi odotta jos se osaava kirjastohenkilö on lomalla. Kirja kun ei taida olla tietokannoissa vaan on ajalta juuri ennen digiä, ehkä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mistä mahtaa olla peräisin tieto, että tällainen kirja löytyisi Kirkkonummen kirjaston kokoelmasta? Ainakaan kirjaston oma tietokanta ei tunne mitään Birgitta Hagelbergin kirjoittamaa teosta. Kirjan tiedot tulevat näkyviin normaalisti vasta sitten, kun kirja on kokoelmaan saatu (nykyään tosin voi olla myös ennakkotietoa tulevista uutuuksista). Myöskään Suomen tai Ruotsin kansallisbibliografioista ei löydy tämännimistä tekijää eikä kirjaa. Kirjastojen tietokannat kattavat myös vanhemmat ajat, joten voi melko vahvasti väittää, ettei tällaista julkaisua ole todennäköisesti olemassa. Sellainen mahdollisuus on, että kyseessä on ns. omakustanne, jota ei ole koskaan levitetty julkisesti. Jotkut tällaiset julkaisut eivät välttämättä näy kansallisbibliografioissa.

Jos kysyjälläkään ei ole kirjan olemassaolosta kuulopuhetta tarkempaa tietoa, todennäköisesti jokin tiedon osa on tässä nyt "rikkI" eli tekijän nimi väärin kirjoitettu tms. Nykyisten tietojen valossa tällaista kirjaa ei kuitenkaan näyttäisi olevan olemassa.

Heikki Poroila

3 ääntä

Kommentit

Olen myöskin etsinyt sitä kirjaa ja sen kirjoittajaa, koska hän otti yhteyttä minuun vuosia sitten ja pyysi tietoja, koska olin kuulemma hänelle sukua. Ilmeisesti kirja ei ole koskaan ilmestynyt.