Bachin kuuluisa sävellys on Air. Mitä se "air" tarkoittaa? Mitä kieltä se tässä tapauksessa on ja miten se lausutaan?

Kysytty

Bachin kuuluisa sävellys on Air.
Mitä se "air" tarkoittaa?
Mitä kieltä se tässä tapauksessa on ja miten se lausutaan?

Vastaus

Vastattu

Air on tässä tapauksessa ranskaa ja tarkoittaa sävelmää tai laulua. Se oli barokin aikana yksinkertaisen laulu- tai soitinsävellyksen yleisnimitys. Barokin ajan sarjoissa air usein muodostaa vastakohdan sarjan tanssillisille osille.

Myös Bachin kuuluisa ”Air” on sarjan osa. Se on yksi osa alkusoitosta tai sarjasta kamariorkesterille. Koko teoksen numero Bachin teosluettelossa (Bach-Werke-Verzeichnis, lyhennetään BWV) on 1068 ja nimi on ”Ouvertüre D-dur”. Kirjastojen luetteloissa tästä teoksesta käytetään yhtenäistettyä nimekettä ”Alkusoitot, kamariorkesteri, BWV1068, D-duuri”. ”Ouvertüre” tarkoittaa tässä orkesterisarjaa, jonka ensimmäinen osa on ”Ouverture”, joka on rakenteeltaan ranskalainen alkusoitto. Teoksen muut osat ovat ”Air”, ”Gavotte” I ja II, ”Bourrée” ja ”Gigue”. Gavotti, bourrée ja gigue ovat tansseja. Sarjan osat on liitetty yhteen konserttikäyttöä varten, ei tanssittaviksi.

Lähteitä:

Brodin, Gereon: Musiikkisanakirja (3. uudistettu painos; Otava, 1987, s. 11, 291-292)

Palas, Rainer: Kuuntelen musiikkia (Otava, 1983, s. 42)

Palas, Rainer: Taidemusiikki tutuksi (Otava, 2002, s. 22-24)

Yleinen suomalainen ontologia: airit

https://finto.fi/yso/fi/page/p29820

Yleinen suomalainen ontologia: sarjat (sävellykset):

https://finto.fi/yso/fi/page/p1513

Ääntämisohje: Comment prononcer ‘Air’ en français?:

https://www.youtube.com/watch?v=9vJUxVXl9Nw