Azoreilta kuvattiin moinen puu

Kysytty

Azoreilta kuvattiin moinen puu ja Googlekaan ei kuvahaulla kuvalle osuvaa nimeä osannut antaa, joten mistä puusta on kyse?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

En valitetettavasti pysty minäkään puulajia tunnistamaan, mutta kyseessä lienee ihmisen muotoilema lehtipuu. Kuvassa näkyvät "myhkyrät" eivät ole todennäköisesti luonnollisia, vaan ovat syntyneet ihmisen systemaattisen leikkaamisen tuloksena, tavoitteena oletettavasti mahdollisimman tuuhealehvistöinen puu. Kuvan perusteella puu kasvaa puistossa, mikä lisää todenäköisyyttä sille, että kyseessä on ihmisen muotoilema puu. Kun näkyvillä ei ole ollenkaan puun lehtiä, sen lajin määrittely pelkän rungon perusteella vaatisi hyvää tuntijaa. Itse en usko, että tässä on kysymys mistään harvinaisesta puulajista, vaan ulkonäkö johtaa ajatukset väärään suuntaan.

Azoreilla on kyllä laaja omaperäinen, osittain jopa ainutlaatuinen kasvillisuus. Todennäköisesti kuvassa ei kuitenkaan ole laakeripuu, joka on ainavihanta eli ei sovellu oikein tällaiseen leikkausjalostukseen. Toisaalta Azorien ilmastossa kasvavat kaikki meille tutut jalot lehtipuut, joten ehkä tunnistamiseen tarvittaisiin loppujen lopuksi lehti, rungot kun muistuttavat aika paljon toisiaan.

Heikki Poroila (ei-ammattilainen)

0 ääntä

Kommentit

Sain vinkin, että kyseessä voisi olla plataani (joita ilmeisesti leikataan Azoreilla tuollaiseen muotoon), mahdollisesti Platanus acerifolia​.