Avioerolaki uudistui 1987 siten, että enää ei tarvittu vakavaa avioliittoon kohdistuvaa rikettä syyksi erolle. Tuosta ennen vuotta 1987 voimassa olevasta…

Kysytty

Avioerolaki uudistui 1987 siten, että enää ei tarvittu vakavaa avioliittoon kohdistuvaa rikettä syyksi erolle. Tuosta ennen vuotta 1987 voimassa olevasta laista on hankala löytää tietoja. Minua kiinnostaisi harkinta-aika: oliko sellaista ylipäätään? Saattoiko uuden liiton solmia heti avioeron jälkeen? Kuinka pitkä prosessi oli, että haettu ero astui voimaan? Mistä voisin löytää lisää luotettavaa tietoa?

Vastaus

Vastattu

Suomen laki -teoksista löydät kunkin vuoden lakikirjoista ajantasaiset tekstit avioliittolaista, mm. ​missä muodossa laki on ollut ennen mainitsemaasi muutosta, joka on säädetty lailla 411/1987 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870411 ja tullut voimaan 1.1.1988.

Esimerkiksi vuoden 1985 (I) lakikirjasta avioliittolakia nopeasti silmäillen en löytänyt mitään harkinta-ajasta, mutta voimassa on ollut ainakin sovittelu ja asumusero, jonka jälkeen on voitu myöntää avioero.

Suomen laki -teokset löytyvät Eduskunnan kirjastosta (emme lainaa niitä tai ota kopioita tekijänoikeussyistä).

Avioliittolain muutokset löytyvät sivun https://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1929/19290234​ säädösmuutoskortilta.​ Voit siis myös verkossa selailla yksittäisiä muutoksia. Saman sivun ylälaidassa on linkki alkuperäiseen lakiin sekä ajantasaiseen versioon.

Voit etsiä myös kirjallisuutta, ohessa hakutulos​ Eduskunnan kirjaston kokoelmatietokannasta, mutta ellet pääse esim. tänne aineistoa tutkimaan tai lainamaan, aineistoa löytyy muistakin kirjastoista tai haun voi tehdä esim. Finnan kautta https://finna.fi/

1 ääntä

Kommentit

Harkinta-aika oli uutuus, kertoi 1990-luvulla ystävä, jolle asia oli silloin ajankohtainen. Hän piti sitä viisaana lisäyksenä.