Auttaisitteko, nyt on kateissa sekä kirjan että kirjailijan nimi: aivan lähivuosina ilmestynyt, nuoren ruotsalaisen naisen (esikois?)teos. Päähenkilönä on…

Kysytty

Auttaisitteko, nyt on kateissa sekä kirjan että kirjailijan nimi: aivan lähivuosina ilmestynyt, nuoren ruotsalaisen naisen (esikois?)teos. Päähenkilönä on viisikymppinen kustannustoimittaja, josta piti tulla kirjailija, hänen tyttärensä, aikoja sitten kadonnut vaimonsa ja läheisin ystävä, josta tuli taidemaalari. Kirjan aikana ystävä kuolee, tytär etsii äitiään ja isä yrittää ymmärtää elämäänsä. Lukisin uudestaan, mutta kuka ja mikä onkaan kyseessä? Kiitos avusta jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Lydia Sandgrenin esikoisteos Läpileikkaus vuodelta 2020 (suom. 2022). Teosta kuvataan sen esittelytekstissä seuraavanlaisesti: "Göteborgissa valmistellaan suurta retrospektiiviä taiteilija Gustav Beckerin töistä. Koko kaupunki on tapetoitu näyttelyjulisteilla, ja mihin tahansa psykologian opiskelija Rakel, Beckerin kummitytär, kääntyykin, joutuu hän kohtaamaan viisitoista vuotta sitten salaperäisesti kadonneen äitinsä kasvot. Samaan aikaan Rakelin isä, epäonnistunut kirjailija ja kustantaja Martin Berg, käy läpi oman elämänsä retrospektiiviä ja ajautuu kriisiin."

Helmet: Lydia Sandgren - Läpileikkaus