Auringon ja maan välissä on paikka, jossa vetovoimat ovat yhtä suuret. Mikä sen nimi on ja missä kohtaa se on?

Kysytty

Auringon ja maan välissä on paikka, jossa vetovoimat ovat yhtä suuret. Mikä sen nimi on ja missä kohtaa se on?

Vastaus

Vastattu

Puhutaan Lagrangen pisteistä, jotka ovat avaruudessa olevia kohtia, joissa kahden toisiaan kiertävän massapisteen vetovoimat sekä keskipakoisvoima kumoavat toisensa niin, että kolmas, pieni massa voi pysytellä niissä paikoillaan suhteessa kahteen muuhun kappaleeseen.

Voit lukea Lagrangen pisteistä ja niiden etäisyyksien laskemisesta esimerkiksi seuraavilta verkkosivuilta:

Lagrangen piste – Wikipedia

ESA - What are Lagrange points?

What are Lagrange Points? - NASA Science