Asuu nälkäkurki Afrikassa,asuu hammas-särky kolossaan,asuu hevosvainaa makkarassa,mutt sydämessäin asut sinä vaan,seisoo lehmän lapset navetassa,seisoo pappi…

Kysytty

Asuu nälkäkurki Afrikassa,asuu hammas-särky kolossaan,asuu hevosvainaa makkarassa,mutt sydämessäin asut sinä vaan,seisoo lehmän lapset navetassa,seisoo pappi saarnastuolissaan,seisoo juna hetken Toijalassa,mutt sydämessäin seisot sinä vaan,pörrää peräprutku kaislikossa,pörrää mehiläinen kolossaan,pörrää humalainen hutikassa,mutt sydämessäin pörräät sinä vaan,

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä monisäkeistöinen, masurkkapoljentoinen lemmenlaulu tunnetaan myös nimillä Laulu sinulle ja Rakkauden korkea veisu. Sävel on peräisin Johan Alfred Tannerin vuonna 1926 julkaisemasta kupletista Mamman lellipoika (sen kahdeksan viimeistä tahtia).

Mamman lellipoika löytyy Tannerin Kuolemattomat kupletista joka löytyy nuottina Porvoon kaupunginkirjastosta ja sitä saa lainata.
Esityksia Mamman lellipojasta: https://www.youtube.com/results?search_query=mamman+lellipoika

Laulusta on monta eri versiot.
Laulu löytyy esim. kirjasta Suomen lasten runotar(s.246) (mainittu lähde Ylioppilaan laulukirja)

Asuu nälkäkurki Afrikassa.
asuu hammassärky kolossaan,
asuu hevosvainaa makkarassa,
mut sydämessäin asut Sinä vain.

Seisoo päivämäärä allakassa.
seisoo pappi saarnatuolissaan,
seisoo juna hetken Kouvolassa-
mut sydämessäin seisot Sinä vain.

Kellii valaskala lainehilla,
kellii mammanpoika aitassaan,
kellii kauravelli lautasilla-
mut sydämessäin kellit Sinä vain.

Hyppää lehmän lapset navetassa,
hyppii tanssijatar varpahillaan,
hyppii humalainen hutikassa-
mut sydänessäin hypit Sinä vain

Viruu hirtehinen metsän puussa,
viruu lapamato suolessaan,
viruu ekinokki koiran suussa-
mut sydämessäin virut Sinä vain.

Linkin kautta löytyy toinen versio laulun sanoista. Siellä pystyy myös kuuntelemaan laulua.

http://arkisto.lehti.tek.fi/content/asuu-n%C3%A4lk%C3%A4kurki-afrikassa

14 ääntä

Kommentit

Jälkimmäisen version viimeisiä säkeistöjä, siltä varalta, ettei näitä löytynyt jo. (H:ki 25.11.1937, äitini "Lauluja" 1937-40 kovakantisesta muistikirjasta.)

Tarttuu kala joskus ongenkoukkuun, tarttuu humalainen pullohons, tarttuu likaa joskus lapsen paitaan, mutta sydämeeni tartut Sinä vain.

Laulaa tenorikin falsetissaan, laulaa kotiviini pullossaan, laulaa kotikissat maaliskuussa - mutta sydämessäin laulat Sinä vain.