Mikä on Tapiolan Vallareiden sotahistoriallinen tarina?

Kysytty

Asuin aikoinaan Tapiolassa osoitteessa Poutapolku jotakin. Siinä vieressä on sellainen linnoitusalue, jota nimitetään "vallareiksi". Mikä lienee alueen sotahistoriallinen tarina?

Vastaus

Vastattu

Tapiolassa olevien vallihautojen, vallareiden historiasta löytyy tietoa esim. Sirkku Laineen kirjasta Ensimmäisen maailmansodan aikainen maalinnoitus Espoossa.

Myös netistä löytyy tietoa ja muisteloita aiheesta.

Tapiolagardencity.fi sivustolla kerrotaan alueesta:

"Tukikohta XXXVII Tapiola, Otaniemi

Tukikohdan linnoituslaitteet lisättiin suunnitelmiin vuoden 1915 huhtikuussa.

Asema 11 (Otsolahdentie)

Kallioon louhittua ja maahan kaivettua yhdys- ja taisteluhautaa, jota on osittain tuettu hirsillä. Taisteluhaudan rintasuoja on muurattu kivestä, pinta on hierrettyä betonia. Avoin C-tyypin tulipesäke on muurattu kivestä. Kivestä muuratun, osittain betonista valetun A-tyypin tulipesäkkeen katto on räjäytetty ratakiskoja poistettaessa. Kivestä muurattu suojahuone on räjäytetty.

Asema 8 (Otsolahdentie)

Kallioon louhittu luola, pinta-ala 79 m2. Seinät ja lattia betonista, alkuperäinen aaltopeltikatto on poistettu. Rautaovi on lukittu.

Asema 9 (Otsolahdentie)

Maahan kaivettua yhdyshautaa, mahdollinen hirsituenta on hävinnyt. Suuri hirsirakenteinen suojahuone, jonka katto on betonista ja seiniä on tuettu porrastetulla kivimuurilla. Katto on romahtanut puuosien lahoamisen seurauksena. asemaa on täytetty ja osa rakenteista on hävinnyt rakentamisen myötä." Linkki sivulle

Robert Ramberg muistelee lapsuutensa Vallareita näin: "Vallihaudat, jotka jokainen tapiolalainen tuntee vain nimellä Vallarit, olivat käytännössä meidän taloyhtiömme takapihaa. Ne sijaitsevat Itäisen Lähiön keskellä; pääosin Menninkäisentien, Mäntyviidan, Kimmeltien ja Poutapolun muodostamaan vinokulmion sisällä. Pääkaupunkiseudun vallitusten suurin yhtenäinen kokonaisuus on juuri siellä, minne olimme katselleet vanhan huoneeni ikkunasta. Vallihaudat rakennettiin ensimmäinen maailmansodan aikana.

- Tällaisia kaivantoja nää on. Me hypittiin sun ikäisenä näiden ylitse.

- Ai tonko?

- No, isompina joo. Noin kapeat on vain metrin. Säkin pystyt hyppää ylitse tosta. Noin! Hyvä! Nyt sä oot Vallareiden kingi.

Oikeaa sotaa eivät vallihaudat koskaan nähneet. Leikkisotaa eri vuosikerrat tapiolalaisia kävivät siellä monta vuosikymmentä. Pahimmat vaaranpaikat ammusvarastojen, tykkipatterien ja muiden katettujen osien betoniset katot oli räjäytetty taivaan tuuliin jo 1918. Rakenteita tukeneet teräspalkit tarvittiin muihin rakennustöihin Suomen itsenäisyyden alkuvuosina." Linkki Facebook ryhmään Tapiolan nuoriso 70-luvulla