Astrid Lindgrenin kirjan "Veljeni leijonamieli" alussa veljekset Joonatan ja Kaarle puhuvat Kaarlen lähestyvästä kuolemasta. Kaarle pelkää kuolemistaan ja…

Kysytty

Astrid Lindgrenin kirjan "Veljeni leijonamieli" alussa veljekset Joonatan ja Kaarle puhuvat Kaarlen lähestyvästä kuolemasta. Kaarle pelkää kuolemistaan ja Joonatan lohduttaa häntä, että Kaarle pääsee Nangijalaan. Kaarle ei kuitenkaan haluaisi erota Joonatanista, mutta Joonatan toteaa, että kun Kaarle pääsee Nangijalaan, niin ero Joonatanista tuntuu hänestä vain parilta päivältä, kun taas Joonatan joutuu olemaan erossa Kaarlesta jopa 90 vuotta maan päällä. Kaarle toteaa, että olisi hyvä, että Joonatan pääsisi ennen Kaarlea Nangijalaan ja Joonatan myöntää, että niin olisi.

Kirjan seuraavassa luvussa Joonatan kuitenkin kuolee pelastaessaan Kaarlea perheen palavasta kodista hypätessään Kaarle selässään alas ikkunasta. Kaarle jää henkiin, mutta kuolee hänkin parin kuukauden päästä. Kaarlen ja Joonatanin toive siis toteutuu, Joonatan on odottamassa Kaarlea Nangijalassa sen sijaan, että joutuisi olemaan vuosikymmeniä erossa rakkaasta veljestään maan päällä.

Tämä on saanut minut pohtimaan sitä, että oliko kirjassa tapahtunut tulipalo syttynyt vahingossa vai oliko se sittenkin tahallaan sytytetty. Minusta nimittäin tuntuu jotenkin hassusti siltä, että Joonatan olisi tuossa tilanteessa epätoivoissaan sytyttänyt tulipalon tahallaan ajatellen, että pelastaessaan Kaarlea hän pystyy aiheuttamaan oman kuolemansa tai jopa veljeksien yhteisen kuoleman niin että kummankaan ei tarvitse jäädä maan päälle yksin. Hän ei siis olisi pystynyt ajattelemaan elämää ilman veljeään ja jollain tapaa hän olisi päätynyt tuhopolttoon, jossa hän näki oman tilaisuutensa kuolla vähän ennen veljeään tai yhdessä veljensä kanssa. Onko tästä mitään olemassa olevia todisteita.

Tiedän, että kyseessä on vain pelkkä satukirja, mutta tämä asia on mietityttänyt minua pitkään. Toivottavasti ymmärrätte, että mitä haen tällä viestillä takaa, koska en osaa selittää sitä paremmin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Veljeni Leijonamielen tekstistä on vaikea löytää yksiselitteisiä todisteita tulipalon syttymisen syystä. "Tulen alkusyy on toistaiseksi tuntematon", todetaan lehtiuutisessa, jonka välityksellä tapahtumasta kerrotaan, eikä asiaan tämän jälkeen varsinaisesti palata. Tulipaloon liittyvät yksityiskohdat ovat niitä kaunokirjallisuuteen olennaisesti liittyviä aukkopaikkoja, jotka lukijan itsensä on omilla tulkinnoillaan täytettävä, juuri niin kuin olet tehnyt.

Mikäli otetaan huomioon se perin tavallinen Veljeni Leijonamieli -kirjan tulkinta, jonka mukaan Korppu kuolee oikeasti vasta kirjan lopussa ja koko Nangijala on vain hänen kuumehoureissaan näkemäänsä unta, tulipalon syy menettää jossakin määrin merkitystään. Tulipalo ja veljesten hyppy kuolemaan muuttuu kirjan lopun "oikean" kuoleman ennakoinniksi: tulipalo rinnastuu Katlan tuleen, joka halvaannuttaa Joonatanin ja toimii näin ratkaisevana tekijänä johdattamassa veljeksiä hyppäämään (kirjan alussa Korppu Joonatanin selässä palavan talon ikkunasta Loimuruusun korttelissa, jyrkänteeltä Nangijalassa Joonatan Korpun selässä kirjan lopussa). Tältä pohjalta tarkasteltuna tulipalo on tietysti tulkittavissa onnettomuudeksi samalla tavalla kuin on tavallaan pelkkä onneton sattuma, että pieni Katlan tulenliekki pääsee polttamaan Joonatania. Toisaalta, Joonatanin voidaan tässä kieltämättä nähdä niin sanotusti leikkineen tulella, joten halutessaan tämän voi varmaankin nähdä Joonatanin kannalta raskauttavana todisteena osallisuudesta kohtalokkaiden liekkien syntyyn ja ainakin välillisesti syypäänä tulipaloon.

Kuten sanottu, yhtä ainoaa, "oikeaa" tulkintaa ei ole olemassa. Sinulla on omasi, eikä mielestäni ole mitään syytä siihen, mikset voisi pitää siitä kiinni.

http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=f98f8db4-d30…