Oliko Suomen Vapaakirkossa naispappeus aikaisemmin kuin evankelis-luterilaisessa? |
497 |
|
|
|
Ei ollut. Suomen Vapaakirkko hyväksyi naispappeuden marraskuussa 2002. Evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäiset naispapit vihittiin virkaansa 6.3.1988.
Lähde: Rantala, Marjaana: Sukupuoli ja auktoriteetti: Suomen Vapaakirkon naispastorikysymys vuosina 1980-2003. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/168229 |
Mihin raamatunkohtiin tms. perustuu Suomen luterilaisen kirkon naispappeuden vastustus? Itse en tiedä muuta kuin että Paavali olisi sanonut "Nainen vaietkoon… |
1006 |
|
|
|
Naispappeuden vastustus ei perustu pelkästään erillisiin selväsanaisiin raamatunlauseisiin (kuten esim. mainitsemanne 1.Kor. 14 : 34) vaan niiden tulkintaan mm. vanhatestamentilliselta taustalta.
Tietoa aiheesta saatte esim. seuraavista kirjoista:
Naispappeus : teologien puheenvuoroja. – Helsinki, 1968.
Huovinen, Eero : Nainen ja pappisvirka : agumentaatioanalyysi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa käydystä naispappeuskeskustelusta. – Helsinki, 1979. ISBN 951-9111-26-3
Teinonen, Seppo A. : Kirkon uudistus ja naispappeus. – Helsinki, 1975. ISBN 951-621-135-6
Lindström, Martin : Naispappeus Raamatun ja tunnustuksen näkökulmasta. – Helsinki, 1980. ISBN 951-1-05847-9
Herran käsky : asiatietoa naispappeuskysymyksestä. – Helsinki, 1984.... |
Onko totta, että joskus 800-luvulla on ollut nainen paavina? Luin kirjan Paavi Johanna, ja sen etulipareessa sanottiin kirjailijan löytäneen viittauksia… |
1202 |
|
|
|
Googlessa on Jaakko Tahkolahden esittely Alain Boureaun kirjasta "The Myth of Pope Joan" (2001), jossa vakuuttavas-
ti osoitetaan kertomus naispaavista keskiaikaiseksi myytik-
si. Siis: www.google.fi ja hakusanaksi "naispaavi". Kyseinen kirjoitus on alunperin ilmestynyt julkaisussa "Ennen & nyt", numerossa 3/2003.
|