Arkkitehti Elissa Aallon syntymän 100- vuotisjuhlavuotena ; peräti päivänä 22.11. kiinnostaa hänen luomansa H55 mallin symboliikka. Mitä hän on mahtanut tällä…

Kysytty

Arkkitehti Elissa Aallon syntymän 100- vuotisjuhlavuotena ; peräti päivänä 22.11. kiinnostaa hänen luomansa H55 mallin symboliikka. Mitä hän on mahtanut tällä ilmaista ?
Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elissa Aalto suunniteli H55-kankaan osana Artek-mallistoa Helsingborgin arkkitehtuurin, teollisen muotoilun ja sisustuksen näyttelyyn vuonna 1955. Kuvio näyttää H-kirjaimelta, joten voisi ajatella, että tuolla Helsingborgilla on osuutta asiaan.

Elissa ja Alvar Aallon suunnittelemista tekstiileistä on tuore kirja Aaltojen kuviot : Alvar, Aino ja Elissa Aallon suunnittelemat tekstiili/Leskinen, Taru-Orvokki, kirjoittaja, kuvittaja. 2021 ja Elissa Aallosta kertova teos Arkkitehti Elissa Aalto Toim. Mia Hipeli 2022

Tietoa Elissa Aallosta on myös Alvar Aalto shopissa ja Alvar Aalto -säätiön sivulla, jossa on myös päivämääriä ja näyttelyitä juhlavuoden kunniaksi. Heiltä voisi myös kysyä lisätietoa Elissa Aallosta, samoin kuin Aalto-yliopiston kirjastosta.