Annoimme tyttärellemme nimeksi Sinna, joka ei ole kovin yleinen nimi. Olisi kiva tietää mistä Sinna nimi tulee.

Kysytty

Annoimme tyttärellemme nimeksi Sinna, joka ei ole kovin yleinen nimi. Olisi kiva tietää mistä Sinna nimi tulee.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinna, Sinja , Sinje ovat Sinan muutoksia. Sina on saksalais-pohjoismainen lyhennys nimistä, jotka päättyvät sina-tavuihin, esim. Rosina. Vrt. nimeen Siina, joka on suomal. muunnos nimestä Sina. Se on puolestaan lyhennys siina-pääteisistä nimistä.
Toisen lähteen mukaan Sinna on sisällöltään epäselvä nimi, lähtökohtana mahdollisesti Sini(kka) tai Sina, Siina, tai myös ehkä Signen kansanomainen muunnos Sinne.
Sinikka on Eino Leinon muotoilema nimi näytelmässa Lalli; nimen lähtökohtaon väri sini(nen ). Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Sinikka-nimen Sinaidaan, joka legendan mukaan on marttyyri 1. vuosisadalta.
Signe on muinaisskand. voittajatar, tarujen mukaan kuninkaantytär, joka seurasi rakastettuaan kuolemaan.
Lempiäinen, Suuri etunimikirja; Riihonen, Mikä lapselle nimeksi?