Aloitin aikanaan ala-asteen vuonna 1976. Etsin tuolloin (arviolta luokka-asteilla 2-4) käytössä ollutta äidinkielen oppikirjaa, jossa oli lyhyitä tarinoita eri…

Kysytty

Aloitin aikanaan ala-asteen vuonna 1976. Etsin tuolloin (arviolta luokka-asteilla 2-4) käytössä ollutta äidinkielen oppikirjaa, jossa oli lyhyitä tarinoita eri aiheista. Yksi tarinoista kertoi Sampo Lappalaisesta. Osaatteko kertoa tuon äidinkielen oppikirjan nimen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kirjamuistosi olla Aarni Penttilän Hyvästi aapiskukko!, jossa tarinat on jaoteltu teemoihin kuukausien mukaan - alkaen syyskuusta. Tammikuun tarinoihin kuuluu Topeliuksen Sampo Lappalainenkin. Hyvästi aapiskukko! on julkaistu jo vuonna 1939, muutta siitä on otettu uusia painoksia ja viimeisin niistä (10.p.) vuonna 2000. Sampo Lappalaisesta löytyy kertomuksia myös Urho Somerkiven Lasten oma lukukirja -teoksesta.