Aloin muistelemaan lapsuuden kirjoja, joista muistan vain joitakin yksityiskohtia. Mahtaisikohan löytyä...? Olen ollut lapsi 90-luvulla, jos tämä auttaa…

Kysytty

Hei!
Aloin muistelemaan lapsuuden kirjoja, joista muistan vain joitakin yksityiskohtia. Mahtaisikohan löytyä...?

Olen ollut lapsi 90-luvulla, jos tämä auttaa ajoittamaan teoksia.

Toinen kirja oli vanha, saattoi olla jopa äitini lapsuudesta. Siinä oli perhe, joka matkusti vankkureilla Amerikan lännessä. Perheen isä oli muistaakseni taikuri tai muu esiintyjä. Äiti piti lapsille oppitunteja matkan aikana. Kirjan lopussa he taisivat asettua aloilleen jonnekin. Elävästi on jäänyt mieleen kohtaus, jossa lapset ovat nähneet etsintäkuulutuksen ja ovat varmoja siitä, että heidän matkallaan tapaamansa mies on etsintäkuulutuksen roisto, sillä hänellä on suuri veitsi.

Toisessa kirjassa on myös perhe. He muuttavat johonkin saareen suureen taloon, ehkä vain kesäksi. Talon nimi liittyi jotenkin lintuihin, ehkä joku -pesä. Jotenkin tähän liittyi lintututkija, joko perheen isä tai talon omistaja oli sellainen. Perheeseen saattoi kuulua kertojan lapsi-ikäinen setä, ellen sekoita tätä johonkin muuhun. Kirjassa saattoi myös olla puhuva kissa tai koira, ehkä vain kertojan mielikuvituksessa.

Hyvin epämääräisiä muistikuvia, ja näiden varassa en netistä etsimällä kyllä löytänyt :)

Vastaus

Vastattu

Ensimmäinen kirja on Sid Fleischmanin "Hokkuspokkusperhe", jossa herra Filiokkuksen perhe matkaa vankkureilla kohti Kaliforniaa ja äiti pitää matkalla lapsille vankkurikoulua. Kirjassa on myös lainsuojaton Pahanmaan Kid, jonka yksi lapsista tunnistaa, kun tämä kaivelee metsästyspuukolla hampaitaan.

Jälkimmäinen kirja on Eleanor Estesin "Lintumiehen perhe". Siinä isä on lintutieteilijä ja perhe muuttaa Kotkanpesä-nimiseen taloon. Kirjassa on myös kolmevuotias Benni-eno sekä Nuppu-kissa, jonka ajatuksia kirjassa myös kuvaillaan.