Aloin maanantai-iltana Kaurismäen leffan aikaan miettiä Helsingin metron historiaa. Periaatepäätös metron rakentamisesta lienee jo 1960-luvulta, mutta milloin…

Kysytty

Aloin maanantai-iltana Kaurismäen leffan aikaan miettiä Helsingin metron historiaa. Periaatepäätös metron rakentamisesta lienee jo 1960-luvulta, mutta milloin alkoivat rakennustyöt? Metroliikennehän alkoi 1980-luvulla, mutta mitkä asemat olivat tuolloin käytössä ja kuinka metro on laajentunut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jo vuonna 1954 Helsingin kaupunginvaltuustoon jätettiin aloitteita "maanalaisen joukkoliikenteen toteuttamisesta". Niin sanottu metrotoimikunta aloitti toimintansa jo 50-luvulla, mutta virallinen Metrotoimikunnan mietintö julkistettiin vasta vuonna 1963 ja rakentamispäätös tehtiin 1968. Koeradan rakennustyöt (välillä Herttoniemi-Roihuvuori) aloitettiin 1969.

Anekdoottina mainittakoon, että 1971 kohua herätti metron tunnus - yleisön suosikki iloinen pieni myyrä syrjäytettiin, ja kansalaisadressi myyrän puolesta keräsi yli 5000 nimeä.

Metroliikenne alkoi Itäkeskuksen ja Hakaniemen välillä 1.6.1982, ja Hakaniemen ja Rautatientorin välinen osuus otettiin käyttöön 1.7.1982. Varsinaisesti liikenne aloitettiin 2.8.1982, ja tällöin oli käytössä kuusi asemaa: Rautatientori, Hakaniemi, Kulosaari, Herttoniemi, Siilitie, Itäkeskus.

Metron historiasta lisää löydät mm. teoksista Helsingin pitäjä 2001 ja Helsingin metro 1982 tai hakemalla pääkaupunkiseudun aineistotietokannasta osoitteessa https://helmet.finna.fi asiasanalla metro.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Muutin Itä-Helsinkiin syyskuussa 1979. Bussi keskustasta kulki Itäväylää, ja pitkän matkaa sen rinnalla saattoi monesti nähdä metron koeliikennettä.