Aleksis Kiven kirjan Seitsemän veljestä alussa 6 vanhinta veljestä varastivat naapurin kanan pesästä munat, kypsensivät ja söivät ne sekä karkasivat metsään…

Kysytty

Aleksis Kiven kirjan Seitsemän veljestä alussa 6 vanhinta veljestä varastivat naapurin kanan pesästä munat, kypsensivät ja söivät ne sekä karkasivat metsään useamman päivän ajaksi peläten saavansa piiskaa. Eero oli liian nuori ollakseen mukana mutta kuinka vanhoja veljeksekset mahtoivat tuolloin olla?

Vastaus

Vastattu

Seitsemän veljeksen pojissa on kaksi kaksosparia : Tuomas ja Aapo, Timo ja Lauri. Tämä selittää sen, että pojat ovat syntyneet kahdeksan vuoden sisään. Romaanin alkaessa Juhani on täyttänyt kaksikymmentäviisi vuotta, Eero ei ole vielä ihan kahdeksantoistavuotias. Poikien ryöstäessä Männistön muorin kanan pesät ja paetessaan metsän kohtuun heillä täytyy olla jo vähän ikiä, sillä he hallitsevat riistanmetsästyksen ja tulenteon ja havumajakin syntyy pojilta. Eero pyörii vielä äitinsä jaloissa, ja häntä ei isommat pojat ottaisi edes mukaan vaivakseen.Eero voisi olla 5-vuotias.Jos Juhani on 13-vuotias, ovat Tuomas ja Aapo 11 vuotiaita, Simenon 9-vuotias ja Timo ja Lauri 8-vuotiaita. Lauri tekee saviotuksia, tämä homma sopii hyvin tuon ikäiselle.