Albert Edelfeltin ainoa alttaritaulu on Vaasan kirkossa. Löytyykö tietoa sen syntyvaiheista? Kävikö taiteilija paikan päällä, mitä mieltä hän siitä oli?

Kysytty

Albert Edelfeltin ainoa alttaritaulu on Vaasan kirkossa. Löytyykö tietoa sen syntyvaiheista? Kävikö taiteilija paikan päällä, mitä mieltä hän siitä oli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastossamme olevan Lakeuden kirkot teoksen mukaan Vaasan kirkko oli alunperin saanut alttaritauluksi lahjoituksen, Robert Wilhelm Ekmanin Pyhää Ehtoollista esittävän taulun. Koska sitä pidettiin liian vaatimattomana, tilattiin uusi alttaritaulu Albert Edelfeltiltä. Hän maalasi taulun "Paimenten kumarrus" vuonna 1894. Taulun esiaste "Betlehem" oli voittanut Helsingin Johanneksen kirkon alttaritaulukilpailun. Sitä ei kuitenkaan oltu toteutettu taiteilijan ja arkkitehdin välisten erimielisyyksien takia. Sen sijaan Edelfelt teki alttaritaulun Vaasaan.

Taulun lahjoittivat raatimes Gabriel Rewell ja Amanda Rewell. Kirjallisuudesta en löytänyt tietoa siitä oliko Edelfelt itse käynyt taulua katsomassa, mutta välitän mielenkiintoisen kysymyksesi Vaasan seurakunnan tiedottajalle, ehkäpä kirkon oppaat osaavat kertoa asiasta enemmän.

Ks. myös https://www.vaasansuomalainenseurakunta.fi/kirkot-ja-tilat/kirkot/vaasa…

11 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentit

Aiheesta: Helsingin Sanomat 24.12.2024

Helsingin Johanneksenkirkon alttaritaulun esittelystä: "Vuonna 1891 pidetyssä alttaritaulukilpailussa Albert Edelfelt voitti sekä ensimmäisen että toisen palkinnon. Edelfelt suhtautui kuitenkin varauksellisesti arkkitehdin taululle varaamaan rajattuun tilaan. Ristiriitaiset näkemykset johtivat hankkeen keskeytymiseen. Kesti neljä vuosikymmentä ennen kuin Eero Järnefeltin teos ”Taivaallinen ilmestys” saatiin paikoilleen."
Edelfeltin maalaus valmistui siis 1894. Vaasan kirkossa oli rakennuksen valmistumisesta saakka (1862) ollut R.W. Ekmanin maalaama alttaritaulu. Se siirrettiin hiukan sivummalle Edelfeltin teoksen rinnalle ja sen pariksi toiselle puolelle hankittiin toinen uusi teos Louis Sparrelta. "Paimenten kumarrus" oli ennen Vaasaan kuljettamista yleisön nähtävänä yliopiston juhlasalissa viikon ajan maalis-huhtikuun vaihteessa 1894.
Julkaistuissa Edelfeltin kirjeissä on sellainenkin maininta, että hän oli lähdössä Vaasaan "i norra Finland" näkemään miten hänen teoksensa on saatu siellä paikoilleen.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.