Alan syksyllä (etä)opinnot Tampereen teknillisessä korkeakoulussa, ja opiskelumateriaalin haussa tarvitsisin apua. Monet opukset pitää luultavasti tilata…

Kysytty

Alan syksyllä (etä)opinnot Tampereen teknillisessä korkeakoulussa, ja opiskelumateriaalin haussa tarvitsisin apua. Monet opukset pitää luultavasti tilata kaukolainoina. Jos ei omassa lähikirjastossa (Seinäjoki) löydy jotain tiettyä teosta, miten löydän sen helpoiten vai pyydänkö omaa kirjastoa etsimään sen puolestani?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot voivat kaukolainata materiaalia toisilta kirjastoilta yleisten kaukopalveluperiaatteiden mukaisesti. Nämä periaatteet löytyvät esimerkiksi Seinäjoen kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston kotisivuilta seuraavasta osoitteesta
http://www.kirjastot.fi/showhierarchy.asp?hid=1294 .

Seinäjoen kirjastossa maakuntaosaston henkilökunta etsii asiakkaalle kirjaston, josta asiakkaan tarvitsema aineisto nopeimmin on saatavilla. Asiakas voi myös itse etsiä internetistä löytyvistä kirjastojen aineistotietokannoista, mistä kirjastosta hänen tarvitsemansa aineisto löytyy. Esimerkiksi kunnan- ja kaupunginkirjastojen tietokantoja pääsee selaamaan seuraavan osoitteen kautta
http://www.kirjastot.fi/showhierarchy.asp?hid=217
ja tieteellisten kirjastojen tietokantoihin pääsee esimerkiksi tieteellisten kirjastojen portaalin kautta
http://www.lib.helsinki.fi/tilke/ .
Jokaisesta kaukolainattavasta teoksesta täytetään kirjastossa kaukolainapyyntölomake, johon tarvitaan asiakkaan allekirjoitus.
Seinäjoen kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto ei peri kaukolainoista muuta maksua kuin ilmoitusmaksun, joka on 1 €. Asiakkaan pitää kuitenkin varautua siihen, että lähettäjäkirjasto saattaa periä maksun, joka vaihtelee kirjastoittain (usein 5-8 €). Pääperiaate on, että yleiset kirjastot eivät yleensä peri maksua, mutta tieteelliset kirjastot perivät. Lehtiartikkelit lähetetään kopioina, joiden hinta vaihtelee.