Ala-asteella ollessani (70-luvulla) löysin pienestä kunnankirjastosta lasten ja nuortenkirjan katupojasta joka löysi koiran... ja yhdessä he ratkoivat…

Kysytty

Ala-asteella ollessani (70-luvulla) löysin pienestä kunnankirjastosta lasten ja nuortenkirjan katupojasta joka löysi koiran... ja yhdessä he ratkoivat mysteerejä. Muistaakseni niistä oli kaksi kirjaa. Muistaakseni koira oli vanhaenglanninlammaskoira. Ehkä se puhuikin. Sanoisin että tarina oli sijoitettu viktoriaaniseen Lontooseen. Poika oli noin 12-vuotias.
Oli muistaakseni ensimmäisessä hyllyssä, että kirjailijan sukunimi alkoi ehkä D:llä tai F:llä.

Vastaus

Vastattu

Kysymyksen sisältämistä vihjeistä tulevat ensimmäisenä mieleen Kenneth Birdin kaksi Minäpoika-kirjaa, Minäpoika (1975) sekä Minäpoika ja kitupiikin aarre (1977), joissa seikkailevat kiertävä kattilanpaikkaaja Timothy Hogan ja hänen kohtaamansa puhuva terrieri Minäpoika. Kirjojen tapahtumat tosin sijoittuvat pääosin Irlantiin. Ensimmäisessä kirjassa kyllä liikutaan myös Lontoossa.

Minäpoika | Kirjasampo
Minäpoika ja kitupiikin aarre | Kirjasampo