Aku Ankassa aina mieron tielle jouduttuaan omaisuutensa (olletikin mukaan lukien myös vaatteensa) menettänyt pukeutuu tynnyriin. Muistelimme, että jossain…

Kysytty

Aku Ankassa aina mieron tielle jouduttuaan omaisuutensa (olletikin mukaan lukien myös vaatteensa) menettänyt pukeutuu tynnyriin. Muistelimme, että jossain muussakin yhteydessä kuin pelkästään Ankkalinnassa olisimme tätä tynnyriin pukeutumista nähneet.
Mistä juontaa juurensa tämä perin erikoinen pukeutumisen malli?

Vastaus

Vastattu

Ehdottoman varmaa historiallista taustaa tynnyriin pukeutumiselle ei ehkä ole löydettävissä, mutta kiintoisia teorioita kuitenkin. Ankkalinnan yksityisomaisuutta tämä pukeutumismalli ei kuitenkaan ole. Köyhyyteen sen on vahvimmin kytkenyt amerikkalainen kirjoittaja ja pilapiirtäjä Will B. Johnstone (1881-1944). Yksi vakituisista hahmoista hänen 1920- ja 30-luvuilla ilmestyneissä pilapiirroksissaan oli "Veronmaksaja", joka oli kuvattu alastomaksi mieheksi, yllään pelkkä tynnyri, millä haluttiin tähdentää hänen pennitöntä tilaansa.

Se, miksi Johnstone puki puille paljaille joutuneen veronmaksajansa juuri tynnyriin, jääkin sitten spekulaation varaan. Yksinkertaisin selitys yhdistää tynnyripukeutumisen nykyajan asunnottomien pahvilaatikkokoteihin. Nykymaailmassa tavaraa pakataan paljon pahvilaatikoihin, mikä tekee pahvilaatikoista helposti hankittavia. 1900-luvun alun maailmassa rahtia pakattiin ja kuljetettiin tynnyreissä ja tällöin ne olivat meidän pahvilaatikoihimme rinnastettavassa asemassa vähävaraisenkin ulottuvilla olevana materiaalina, jota saattoi vapaasti hyödyntää

Kauempaa historiasta voidaan löytää yhteys tynnyriin pukeutumisen ja julkisen nöyryytyksen välille. Esimerkiksi vanhoissa saduista löytyy mainintoja siitä, miten uhkapelissä rahansa hävinneitä on nöyryytetty pyörittämällä näitä tynnyreissä ihmisten nähden. 1700- ja 1800-luvun Saksassa ja Englannissa kerrotaan julkisesta päihtymyksestä rangaistun juoppoja siten, että nämä joutuivat seisomaan kaikkien nähtävänä torilla tynnyreihin pukeutuneina. Amerikan sisällissodassa taas on tarinan mukaan etelävaltiolaisia sotavankeja marssitettu jauhotynnyrit yllään. Köyhtyminen ja köyhyys voidaan kaiketi myös nähdä nöyryyttävänä kokemuksena ja näin tynnyripukuun oikeuttavana.

Lähde:
Jim Knipfel, The bankruptcy barrel : a historical debate

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jossain jaksossa muistaakseni myös Homer Simpson pukeutui tynnyriin. Ellen väärin muista, niin myös Vihtori ja Klaara sarjakuvassa Vihtori joskus esiintyi tynnyriin pukeutuneena kapakkaillan päätteeksi.
Vahvasti viittaa Amerikan suuntaan tämä tynnyriin pukeutuminen. Suomessa köyhillä ei ollut varaa edes tynnyriin....