Ajohidaste on saattanut aluperin olla liian korkea tai se on voinut tietöiden, routimisen tms. takia muuttua sellaiseksi, että ennen sitä on nopeutta…

Kysytty

Ajohidaste on saattanut aluperin olla liian korkea tai se on voinut tietöiden, routimisen tms. takia muuttua sellaiseksi, että ennen sitä on nopeutta hidastettava merkittävästi alle nopeusrajoituksen. Kun sitten kiihdytetään hidasteen jälkeen, kuluu polttoainetta, tulee päästöjä ja syntyy melua. Tämä on haitallista kansantaloudelle, luonnolle ja yleiselle viihtyvyydelle.

Mikä olisi tehokkain laillinen tapa edistää asiaa niin, että mahdollisimman moni ajohidaste Suomessa tulisi korjatuksi?

Vastaus

Vastattu

Suomessa maantieliikenteen sujuvuudesta, turvallisuudesta ja kunnossapidosta vastaavat alueelliset ELY-keskukset Väyläviraston ohjaamina. Katujen ja kaupunkialueiden osalta kunnossapidosta vastaa ko. kunta tai kaupunki.

Liikenteen asiakaspalvelu (https://www.ely-keskus.fi/liikenteen-asiakaspalvelu1) on Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen neuvontapalvelu, jonka kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia tien kunnosta ympäri vuorokauden osoitteessa palautevayla.fi tai puhelimitse numeroon 029 502 0600. Palvelu koskee valtion väyliä.

Kadun kunnossapitoon liittyvissä palautteissa ota yhteyttä kuntaan tai kaupunkiin. https://www.vihti.fi/asuminen-ja-ymparisto/kadut-ja-tiet/teiden-kunnossapito/