Ajatellaanko missään muussa maassa kuin Suomessa yhtä yleisesti, että ne miehet, jotka eivät ole käyneet armeijaa, ovat raukkoja?

Kysytty

Ajatellaanko missään muussa maassa kuin Suomessa yhtä yleisesti, että ne miehet, jotka eivät ole käyneet armeijaa, ovat raukkoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On mahdotonta todistaa, että Suomessakaan "yleisesti" ajatellaan, että jos mies ei ole käynyt armeijaa (siis suorittanut varusmiespalvelua), hän on jollain tavalla "raukka". Paljon yleisempää ainakin oman kokemukseni mukaan on, että armeijan käymättömiä (sekä vapautuksen saaneita että siviilipalvelusmiehiä) haukutaan "epäisänmaallisiksi" tai "pelkureiksi" ja jopa "pettureiksi". Tällaisia solvauksia on perinteisesti harrastettu ns. isänmaallisissa tai muuten sotilashenkisissä piireissä, mutta normaalisti niitä esitetään vain yksityisesti, ei julkisesti. Virallisella tasolla Suomen Puolustusvoimat ei ainakaan enää suhtaudu armeijan käymättömiin kielteisesti. On armeijan omakin etu, etteivät fyysisesti vammautuneet tai erittäin huonosti motivoituneet ihmiset tule palvelua suorittamaan. Oman kokemukseni mukaan armeijan käymättömien nimittely oli yleisempää ns. sodan kokeneitten ikäluokissa, kun taas sodan jälkeen syntyneet eivät siihen tunne enää tarvetta. Siviilipalvelukseen hakeutuvien suuri määrä on myös vaikuttanut siihen, ettei armeijan käymistä pidetään sinänsä "miehen mittana".

Olen saanut sen käsityksen, että monissa Euroopan maissa asevelvollisuuteen suhtaudutaan paljon vähemmän kiihkeästi kuin Suomessa. Todennäköisesti niissä maissa, joissa on luovuttu yleisestä asevelvollisuudesta (mm. Ruotsi 2010, Kanada ja Saksa), nimittelyllä ei ole suurempaa roolia. Vastaavasti maissa, joissa hallinto korostaa armeijan tärkeyttä (mm. Yhdysvallat, Venäjä ja Turkki) esiintyy todennäköisesti myös halveksuntaa niitä kohtaan, jotka syystä tai toisesta eivät ole varusmiespalvelua suorittaneet. Yleensä suurvallat ovat historiallisesti olleet militaristisempia kuin pienet maat ja maissa, joissa hallinto on militaristinen, armeijan käymättömät ovat varmaan jollain lailla halveksittuja. En kuitenkaan löytänyt suoranaisia lähteitä tästä asiasta. On myös maita, joilla ei ole lainkaan omaa armeijaa ja joissa koko ilmiötä ei voi esiintyä (mm. Islanti, Andorra ja Costa Rica). Todennäköisesti myös jokaisen maan tuore sotahistoria vaikuttaa asiaan. Maissa, joiden armeijat ovat käyneet lähivuosikymmeninä sotia, suhtaudutaan todennäköisesti jyrkemmin armeijan käymättömiin.

Heikki Poroila