, Äitini täyttää tänä vuonna 60vuotta ja haluaisin kovasti löytää uutisia 60 vuoden takaa. Eli mitä Suomessa tapahtui 1945. Onko tällaista arkistoa olemassa?

Kysytty

Hei,
Äitini täyttää tänä vuonna 60vuotta ja haluaisin kovasti löytää uutisia 60 vuoden takaa. Eli mitä Suomessa tapahtui 1945. Onko tällaista arkistoa olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Agricolasta (http://agricola.utu.fi ), joka on Suomen historiaverkko, löytyy kohdasta "Historian äärelle" tietoa Suomen historian tapahtumista kronologisesti järjestettynä. Agricolasta löytyy myös linkkejä muihin historian arkistoihin. Mikäli kysymyksessä on Helsinki, niin Helsingin kaupungin tietokeskuksen Lähde- ja arkisto-oppaasta (http://www.hel.fi/tietokeskus/1945/11 ) löytyy Helsingin historiaa vuodesta 1945. Useat historian teossarjat kertovat sanoin ja kuvin suomalaisten elämästä ja arkipäivästä. Näitä ovat esimerkiki: Kotimaamme kuva; Elämäni vuodet; Suomalaisten tarina sekä Suomen historian pikkujättiläinen. Tosin näissä teoksissa vuosi 1945 ei ole yhtä vahavasti esillä kuin vuosi 1946. Ehkä eniten tietoa vuodesta 1945 löytyy teoksista Kotimaamme kuva. 2 : Suomi 1937-1957, WSOY 1988 sekä Suomi kautta aikojen, toim. Seppo Zetterberg ja Allan Tiitta, Otava 1992.