Äitini oli Jyväskylässä 30-luvulla ompeluopissa. Kävin katsomassa Jyväskylän kaupunginarkistossa tuon ajan ao. lautakunnan arkistot. Siellä ei ollut yhtään…

Kysytty

Äitini oli Jyväskylässä 30-luvulla ompeluopissa. Kävin katsomassa Jyväskylän kaupunginarkistossa tuon ajan ao. lautakunnan arkistot. Siellä ei ollut yhtään ompelualan opintoihin saa suoritettun tutkintoon liittyvää aineistoa.
Mikähän neivoksi?

Vastaus

Vastattu

Kysymyksestä ei käy ilmi, missä oppilaitoksessa tai millä kurssilla kysyjän äiti oli oppilaana. 1930-luvulla Jyväskylässä toimi yleinen ammattilaiskoulu, joka tarjosi mahdollisesti myös ompelualan opetusta. Ammattilaiskoulu toimi Cygnaeuksen koulutalossa iltakouluna vuodesta 1929 alkaen eri pituisina jaksoina yhteensä noin seitsemän vuotta. Ompeluoppia sai myös esimerkiksi Vaajakosken Marttayhdistykseltä.

Jyväskylässä oli aiemmin myös käsityöläiskoulu, mutta 1930-luvulla se ei ollut enää toiminnassa.

Vanhojen oppilasluettelojen ja tutkintotietojen löytäminen voi olla haastavaa, sillä niiden säilyminen liki sadan vuoden takaa on oppilaitos- ja tapauskohtaista.

Lähde:
Ulla Mutka & Veijo Turpeinen (toim.): Ompelualan opettajankoulutuksesta kansainväliseen kehittämistyöhön : Jyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012
(luettavissa vapaasti verkossa: Ompelualan opettajankoulutuksesta kansainväliseen kehittämistyöhön : Jyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012 - Theseus)