Äitini isoisä palveli 3. Vaasan tarkk'ampujapataljoonassa 1900-1901. Onko kirjoja, joista voisin saada käsitystä siitä minkälaista olisi olla ao…

Kysytty

Äitini isoisä palveli 3. Vaasan tarkk'ampujapataljoonassa 1900-1901. Onko kirjoja, joista voisin saada käsitystä siitä minkälaista olisi olla ao. joukkoosastossa kyseisinä vuosina? Eräässä vastauksessanne viitattiin Stig Roudasmaan kirjaan Vaasan varuskunnan historia, johon ainakin kannattanee tarttua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaasan kaupunginkirjastosta löytyy useampia kirjoja, joissa käsitellään Vaasan tarkk'ampujapataljoonaa. Sinun kannattaisi tutustua teoksiin Roudasmaa; Vaasan varuskunnan historia, Screen; Suomalaiset tarkk'ampujat : Suomen "vanha sotaväki" 1881-1901, Gripenberg; Lifgardets tredje finska skarpskyttebataljon 1812-1905, Den finska militären, Heikel; Minnen från min studenttid och mina studieår. Heikelin kirja on muistelmateos ja Den finska militären kirjassa on upeita kuvia tarkk'ampujapataljoonasta. Vaasan kaupunginkirjaston tiloihin on siirretty myös tarkk'ampujapataljoonan oma kirjasto, johon voit myös halutessasi tutustua. Myös Vaasan maakunta-arkistosta löytynee enemmän tietoa tarkk'ampujapataljoonasta.