Aion antaa ystävälleni lahjaksi runon, joka ei ole minun, vaan ammattilaisrunoilijan kirjoittama. Runo on kortissa, ja se on todella hyvä ja osuva ystävälleni…

Kysytty

Aion antaa ystävälleni lahjaksi runon, joka ei ole minun, vaan ammattilaisrunoilijan kirjoittama. Runo on kortissa, ja se on todella hyvä ja osuva ystävälleni. Haluaisin kuitenkin muuttaa runosta yhden sanan, jotta se kuvaisi ystävääni täydellisesti. Voinko viivata tuon sanan runosta yli ja kirjoittaa haluamani sanan tuon yliviivatun sanan viereen? Tuleeko minun merkitä (reference: referencing system) korttiin, että olen tehnyt tuon muutoksen itse, jotta runo olisi osuvampi? Miten voin tämän käytännössä tehdä? Toimisiko esim jonkinlainen tähtimerkintä kortin taakse, jossa lukisi vaikka että 'oma muutokseni runoon'? Merkinnästä pitäisi tulla ilmi se, että muutin sanan koska se oli minusta osuvampi. Olisiko parempi kirjoittaa 'muutin sanan koska se oli minusta osuvampi'? En haluaisi joutua selittämään tekemääni muutosta kortissa pitkään, kirjoitustila siinä on muutenkin jo rajallinen, eikä huomio saisi keskittyä sanan vaihtamiseen liikaa. Selityksen pitäisi siis olla lyhyt ja ytimekäs ja ymmärrettävä. Voinko vain yliviivata sanan sen enempää selittämättä sanan vaihtoa, ja kertoa siitä ystävälleni kun hän lukee / on saanut kortin. Voi olla että lähetän kortin hänelle postitse, jolloin en olisi paikalla kun hän sen lukee. Tuo sanan vaihtamisen huomiotta jättäminen ei muutenkaan tunnu oikealta vaihtoehdolta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä ei liene huolestunut siitä, onko hänellä oikeus muuttaa runon tekstiä (kyllä on, kun kyseessä on yksityinen viestintä) vaan fiksuimmasta tavasta ilmaista vastaanottajalle, että uusi muotoilu on lähettäjän tekemän.

Pitäisin melko varmana sitä, että vastaanottaja ymmärtää näkyvästi tehdyn muutoksen lähettäjän tekemäksi ja myös syyn tähän. Moderni tapa korostaa muutoksen luonnetta voisi olla lisätä tuon itse kirjoitetun sanan perään ns. hymiö, joka viestittäisi vastaanottajalle ratkaisun henkilökohtaisuutta. Hymiö toimisi todennäköisesti toivotulla tavalla siitä riippumatta, onko kortin kirjoittaja paikalla, kun runo luetaan. Hymiöitä on nykyään paljon erilaisia, joten jos molemmat tuntevat niiden merkityksiä, yhdellä ainoalla merkillä voi viestittää aika paljon ilman sanallisia selityksiä.

Heikki Poroila