Aina pääsiäisen aikaan lapsuudessani äitini muisteli runoa, josta vain toistuva säe on jäänyt mieleeni: "Sillä pitkänäperjantaina päivä on pilvinen..." Mikä…

Kysytty

Aina pääsiäisen aikaan lapsuudessani äitini muisteli runoa, josta vain toistuva säe on jäänyt mieleeni: "Sillä pitkänäperjantaina päivä on pilvinen..." Mikä runo on kyseessä? Muistan tuon aina pääsiäisenä ja ihmettelen, miten sää todella onkin harmaa ja pilvinen. Äitiä ei enää ole ja itsekin olen jo 70 v.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on Oiva Paloheimon runo Kirkkotiellä kokoelmasta Pan kuuntelee virttä (1947). Voit lukea runon myös teoksesta Oiva Paloheimo: Runot (1981, s. 204).