Aikeena tehdä Aaltojen suunnittelemaan asuntoon ns. alkuperäinen keittiö. Jonkinlaiset kuvat on, mutta olisin vielä toivonut löytäväni tarkempia ohjeita miten…

Kysytty

Moi,
Aikeena tehdä Aaltojen suunnittelemaan asuntoon ns. alkuperäinen keittiö. Jonkinlaiset kuvat on, mutta olisin vielä toivonut löytäväni tarkempia ohjeita miten 30-luvulla kaapostoja/kaappeja rakennettiin.
Eli mistä voisin lähteä etsimään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pro Sunila -yhdistys on todennäköisimmin oikea paikka kysyä neuvoa kaapistojen/kaappien rakentamiseen liittyen. Yhdistyksen sivulta löytyy kuvia, piirustuksia ja ohjeita liittyen esimerkiksi kiintokalusteisiin (mm. keittiökalustepiirustuksia), pintakäsittelyyn ja sisärakenteisiin. Alla muutama suora linkki yhdistyksen sivuille:

Myös paikallisista puusepänliikkeistä, voi kysyä neuvoa kaappien rakentamiseen liittyen.

Keittiökalusteiden rakentamisesta ja asennuksesta löytyy yleistä tietoa mm. seuraavista kirjoista: 1) Corbett, Stephen: Suuri puutyökirja: käytännön käsikirja kotinikkareille (WSOY, 2004), 2) Scott, Ernest: Suuri puutyökirja (Tammi, 2004), 3) Suuri suomalainen Tee itse -käsikirja. [2], Keittiö: virikkeet, korjaukset, saneeraukset (Bonnier, 2005) ja 4) Keittiön remontti (Rakennustieto, 2014). Kaikki edellä mainitut kirjat löytyvät Kymenlaakson kirjastojen kokoelmista ja ovat myös lainattavissa kirjastosta https://kyyti.finna.fi/