Aika usein käy niin että kun haluaa palata johonkin kirjaan omalta lainaushistorialistaltaan se onkin poistunut kirjaston kokoelmista. Miksei tehdä niin että…

Kysytty

Aika usein käy niin että kun haluaa palata johonkin kirjaan omalta lainaushistorialistaltaan se onkin poistunut kirjaston kokoelmista. Miksei tehdä niin että viimeisille lainaajille ilmoitetaan (jos esim haluavat sellaisen ilmoituksen) että lainaamasi kirja aiotaan poistaa ja sinulla on mahdollisuus lunastaa se.
Minä onneksi taidan löytää Falstaff Fakirin vuonna 1983 kuvitetun sadun En riktig prinsessa , ruotsalaisesta nettikaupasta mutta kerran aikaisemmin katosi vietnamilaisen mielenkiintoisen kuvittajan saksankielinen kuvakirja jota ei ollut yhtään missään vaikka minä olin lainannut sitä kymmeniä kertoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen kokoelmien, erityisesti suomen- ja ruotsinkieliset, viimeiset niteet sijoitetaan yleensä Pasilan varastokirjastoon ja musiikin osalta Tikkurilan musiikkivarastoon. Joitakin pääkaupunkiseudulla huonoon kuntoon menneitä vanhoja kirjoja voi löytyä myös Suomen yleisten kirjastojen Varastokirjastosta Kuopiosta http://www.varastokirjasto.fi/fi/, josta niitä voi kaukolainata omaan kirjastoon.

Vieraskielisten kirjojen osalta tilanne on sikäli hankalampi, että niitä tavallisesti hankitaan kutakin teosta kohden vain yksi tai muutama kappale valtavan laajasta tarjonnasta. Silloin huonoon kuntoon, turmeltunutta tai kadonnutta viimeistä kappaletta ei voida varastoida. Joka tapauksessa Varastokirjastoon pyritään sijoittamaan kaikki yleisissä kirjastoissa lainattuna olleet kirjat, joten jos kirjaa ei löydy HelMet-aineistohausta, kannattaa tiedustella omasta lähikirjastosta, olisiko se saatavilla kaukolainana esim. juuri Varastokirjastosta.

0 ääntä

Kommentit

Jos jokin kirja (levy ...) on kovin rakas, niin parasta on koettaa ostaa se itselle. Nykyään on helppoa, kun netin antikvariaateista ja muista voi etsiä, ei tarvitse ravata ympäri maailmaa. Kaukolainatkin kun maksavat, joskus enemmän kuin kirja alesta tai käytettynä..