Aiemmin olen saanut sähköpostiini ilmoituksen kirjaston lainojen erääntymisestä. Nyt, tänä vuonna, tuollaista ilmoitusta ei ole tullut, vaikka en ole…

Kysytty

Hei, aiemmin olen saanut sähköpostiini ilmoituksen kirjaston lainojen erääntymisestä. Nyt, tänä vuonna, tuollaista ilmoitusta ei ole tullut, vaikka en ole muuttanut mitään tiedoissani. Ehdin jo ihmetellä asiaa, kun tänään sähköpostiin oli tullut ilmoitus siitä, että yksi Oodista lainattu kirja oli myöhässä. Toisesta (em. syystä) myöhässä olevasta kirjasta ei tullut edes tällaista ilmoitusta. Maksoin kirjoista sakkoa noin kahdeksan euroa, eikä tämä tunnu ihan reilulta. Helmet -sivulta ei löydy selvennystä siihen, onko lainojen erääntymisestä ilmoittaminen muuttunut. Sähköposti-ilmoitukset toimivat tähän asti mainiosti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on todennäköisesti jokin tietotekninen virhe, sillä ainakin itse olen saanut sähköpostiin muistutuksia erääntymässä olevista lainoista. Ilmoituksista ei siis ole luovuttu, mutta kaikessa IT-tekniikassa on toki virheiden mahdollisuus ja jos kyse on Oodista lainatusta aineistosta, voi kyse olla jostain käynnistymisongelmista. Näiden muistutusten tarkoitus on helpottaa eräpäivästä huolehtimista, mutta tuskin tavoitteena on saada ihmiset tuudittautumaan kokonaan niiden varaan. Jatkossakin kannattaa ehdottomasti vilkaista lainojensa eräpäiviä myös omatoimisesti, ettei ikäviä yllätyksiä enää tule.