Äidillä oli tapana komentaessa sanoa "nyt eikä viidestoista päivä" hoputtaessaan tekemään asioita. Mihin ilmaisu viittaa tai mistä se on peräisin? Miksi juuri…

Kysytty

Äidillä oli tapana komentaessa sanoa "nyt eikä viidestoista päivä" hoputtaessaan tekemään asioita. Mihin ilmaisu viittaa tai mistä se on peräisin? Miksi juuri viidestoista päivä?

Vastaus

Vastattu

Kirjoista tai verkosta ei löytynyt suoraa vastausta kysymykseen. Vanhoja sanomalehtiä tutkimalla kuitenkin selvisi, että neljästoista päivä on ollut viimeinen mahdollisuus monien virallisten toimien suorittamiselle. Esimerkiksi päätöksistä on pitänyt valittaa kahden viikon kuluessa, toisin sanoen viidentenätoista päivänä olisi ollut liian myöhäistä. Tämän tulkinnan mukaan viidestoista päivä ei siis viittaisi minkään kuukauden 15. päivään, vaan viidenteentoista päivään siitä, kun jokin virallinen päätös on tehty tiettäväksi.

Sanonta esiintyy ensimmäisen kerran aivan 1920-luvun lopussa ja 1930-luvulla esiintymisiä oli jo useita.

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vau. Kiitos että katsoitte niitä vanhoja lehtiä!

Yleiskielen sanakirjaan ilmaus päätyi 1990-luvulla:
Nyt heti eikä viidestoista päivä [= joskus myöhemmin]!
Lähde: Suomen kielen perussanakirja, kolmas osa (1994)

Vanhempaan, huomattavasti laajempaan Nykysuomen sanakirjaan (v-alkuiset sanat viimeisessä osassa 1961) sitä ei sisällytetty.

"neljäntenätoista päivänä" -osuma Helsingin Sanomista v. 1906:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/759733?term=nelj%…