Agatha Christien novellikokoelmassa Herkuleen urotyöt on väitetysti maininta että joko Hercule Poirot tai Poirotin äiti olisi ollut nuorena Sherlock Holmesin…

Kysytty

Agatha Christien novellikokoelmassa Herkuleen urotyöt on väitetysti maininta että joko Hercule Poirot tai Poirotin äiti olisi ollut nuorena Sherlock Holmesin ja Mycroftin läheinen ystävä, mutta mitä kyseinen nevellikokoelma oikeasti mainitsee asiasta ja pitääkö tämä Wikipediassa väitetty huhu ollenkaan paikkaansa eli sijoittiko Christie Poirottinsa samaan fiktiiviseen universumiin A.C. Doylen luomaan Sherlock Holmesin kanssa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Herkuleen urotyöt -kirjan johdannossa Poirotin ystävä tohtori Burton pohtii, mistä Hercule Poirot on saanut etunimensä. Burton sanoo: ”Voisi kuvitella mielessään miten sinun äitisi ja edesmennyt rouva Holmes istuvat ompelemassa pieniä vaatekappaleita ja keskustelevat: - Achille, Hercule, Sherlock, Mycroft…”

Englanniksi: "Thinking of an imaginary conversation. Your Mother and the Late Mrs Holmes, sitting sewing little garments or knitting: Achille, Hercule, Sherlock, Mycroft."

Tekstistä ei kuitenkaan käy ilmi, onko paitsi keskustelu, myös äitien tapaaminen pelkkää kuvitelmaa, joten Agatha Christien ajatusta emme tiedä.

Muut kirjoittajat ovat kuitenkin laittaneet Poirotin ja Holmesin tiet risteämään. Esim. Brad Mengelin artikkelissa ”The Chronology of Hercule Poirot” http://www.pjfarmer.com/woldnewton/Poirot.htm, on pari mainintaa tapaamisista, mutta näiden lähteenä eivät ole Christien kirjat.

Mengelin artikkelin päälähteenä on ollut kanadalaisen kirjailijan Anne Hartin kirjoittama Hercule Poirotin elämäkertaa The life and times of Hercule Poirot. Kirjaa ei ole käännetty suomeksi eikä sitä ole saatavilla Keskikirjastoista. Kaukolainaaminen onnistuu kyllä.