Aasian maissa kasvaa köynnöskasvi, jonka tieteellinen nimi on Thunbergia laurifolia Lindl. (synonyymi: Thunbergia grandiflora var. laurifolia). Erityisesti…

Kysytty

Aasian maissa kasvaa köynnöskasvi, jonka tieteellinen nimi on Thunbergia laurifolia Lindl. (synonyymi: Thunbergia grandiflora var. laurifolia). Erityisesti Thaimaassa sen lehtiä on perinteisessä kansanlääkinnässä käytetty moniin tarkoituksiin, ja onpa sen lääkinnällisen käytön tehosta tehty tieteellisiä tutkimuksiakin. Mikä on kasvin tarkka suomalainen nimi? Sen verran olen saanut selville, että se kuuluu Susanna-nimisiin kasveihin, mutta juuri tämän nimenomaisen Laurifolia-lajikkeen suomalaista nimeä en ole löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Thunbergia laurifolia kuuluu Thunbergiaceae-heimoon (susannat). Suomessa heimon tunnetuin edustaja lienee yleisesti koristekasvina kasvatettava mustasilmäsusanna, Thunbergia alata.

On hyvinkin mahdollista, ettei Thunbergia laurifolialla ole vielä suomenkielistä nimeä; ainakaan käytettävissäni olevista lähteistä en sellaista onnistunut löytämään. Uusin käsillä oleva Viljelykasvien nimistö (2012) ei mainitse Thunbergia laurifoliaa, kuten eivät teoksen aikaisemmatkaan laitokset.

Sellaisenaan Thunbergia grandifora taas tunnetaan nimillä kellosusanna ja bengalinkello, mutta Thunbergia grandiflora var. laurifoliaa ei mainita lähteissä.

Kasvien maailma : Otavan iso kasvitietosanakirja (1981) kertoo seuraavasti: "Puutuvavartisia köynnöksiä ovat esim. yleinen trooppinen koristekasvi bengalinkello (T. grandiflora) --- Hiukan pienilehtisempi, mutta muuten samankaltainen on T. laurifolia." Tässäkin siis T. laurifoliasta puhutaan pelkällä tieteellisellä nimellä.

Kasvien nimistö muuttuu kuitenkin varsin nopeasti sekä tieteellisten että suomenkielisten nimien osalta. Jos haluat varmistaa aivan ajantasaisen tiedon, sinun kannattaa ottaa yhteyttä Suomen biologian seura Vanamo ry:hyn, jonka yhteystiedot löydät täältä: http://www.vanamo.fi/