90v isäni etsii lapsuutensa lastenkirjoja 1930-luvulta. Toisessa kirjassa pieni poika näkee unta että hän kurottaa kuuhun, mutta sitten hän putoaakin tuolilta…

Kysytty

Hei, 90v isäni etsii lapsuutensa lastenkirjoja 1930-luvulta. Toisessa kirjassa pieni poika näkee unta että hän kurottaa kuuhun, mutta sitten hän putoaakin tuolilta tai sängystä. Toisessa kirjassa tonttu pyytää koko ajan lisää kahvia. Mistä kirjoista voisi olla kyse? Voisiko tonttutarina olla Anni Swanin saduista? Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anni Swanilla on satu nimeltä ilmarin matka kuuhun, vuodelta 1924, joka Lastenkirjainstituutin kuvauksen mukaan voisi olla etsimänne. Siinä Ilmari tekee unessa matkan kuuhun tontuksi muuttuneena Matti-rengin kanssa. Teosta on valitettavasti vain Kansalliskirjastossa, Jyväskylän ja Turun yliopistokirjastossa vain lukusalissa luettavana kappaleena (myös tuo Lastenkirjainsitituutin kirja on paikan päällä tutkittava) sekä Kansalliskirjaston vapaakappaletyöasemalla digitaalisena, tiedot löytyvät Finnasta.

Kahvia pyytävä tonttu on Anni Swanin sadusta Ihmeelliset kummit, joka löytyy kokoelmasta Anni Swanin sadut.