Niskavuoren Aarnet -sarjassa esitetty laulu

Kysytty

Moi! 90-luvulla (ja 2000-luvun alussa) Tampereella esitettiin laulushowt, Niskavuoren Aarnet (Pate, J. Leisti ja Ilpo Hakala) , jotka myös TV2 televisioi. Jokaisessa oli viimeisenä "vakavampi" laulu, käännösbiisejä useimmiten. Jossain jaksossa viimeisenä laulettiin Feeniks-linnusta. Jäi mieleen kauniina lauluna. Oli ilmeisesti käännösbiisi. Kenen? Tai jos suomalainen, kenen? Vuosien varrella palannut silloin tällöin mieleen, muttei löydy mistään. Löytyiskö tietoa tätä kautta?

Vastaus

Vastattu

YLE Arkistosta kerrotaan, että kyseessä on Niskavuoren Aarnet -sarjan toisessa osassa esitetty "Siivet fenix-linnun". Kyseessä on käännöskappale, jonka alkuperäinen nimi on Le tue ali ja jonka levytti Mario Lavezzi vuonna 1976. Suomenkielisen version levytti Juhamatti vuoden 1977 levylleen Fanny fanny.