80-vuotias isäni haaveilee kansakoulussa käyttämästään Linnén kasviosta. Mistä tällaisen voisi löytää? Toinen teos, josta hän puhuu, on liikuntaohjeita…

Kysytty

Hei! 80-vuotias isäni haaveilee kansakoulussa käyttämästään Linnén kasviosta. Mistä tällaisen voisi löytää? Toinen teos, josta hän puhuu, on liikuntaohjeita sisältävä Tannerin menetelmä. Etsintäni eivät ole tuottaneet tulosta. Mistä tällaisia arkistojen aarteita voisi löytää?

Vastaus

Vastattu

Ruotsalainen luonnontieteilijä Carl von Linné (1707-1778) vaikutti suomalaiseen kasvitieteeseen perustavanlaatuisesti, ja voinee sanoa, että kaikki suomalaiset kasvioppikirjat 1900-luvullakin perustuivat Linnén luokitusjärjestelmään. Kansakoulussa 1950-luvulla on varmaankin ollut käytössä sekä 50-luvun vaihteen molemmin puolin että aiemminkin 1900-luvulla painettuja oppikirjoja. Näistä esimerkiksi voi mainita Finna-hakemistosta löytyvät teokset:

Kivirikko, K. E. : Koulukasvio (useita painoksia 1910-1940-luvuilta)

Hiitonen - Poijärvi: Koulu- ja retkeilykasvio (1944)

Pulkkinen: Koulukasvio (1932, 1936)

Muitakin teoksia löytyy esim. hakusanoilla 'kasviot' ja 'kansakoulu' Finna.fi:stä.

Antikvariaattien verkkosivustoilta ja hakupalveluista voi löytää mainittujen tekijöiden nimillä sekä hakusanoilla 'kasvio' tai 'kasvioppi' erilaisia vaihtoehtoja, usein myös kirjojen kansikuvia, joiden perusteella ehkä voi tunnistaa etsimänsä teoksen. Esimerkiksi haku 'kasvioppi' Antikka.net-sivustolta:
https://antikka.net/?s=kasvioppi&post_type=product

Lauri Arvo Tanner (1890-1950) oli kansainvälisen tason voimistelija ja jalkapalloilija, ammatiltaan lääkäri (Wikipedia). Hän on myös yksi vuonna 1935 julkaistun Poikien urheilutoiminnan opas -teoksen toimittajista. Saattaa olla kysymys juuri tästä teoksesta. Lauri Tanner kirjoitti myös Suomen Punaisen Ristin vuonna 1940 julkaiseman kirjasen (31 s.) Uinti kansanterveyden edistäjänä sekä yhden tai useamman artikkelin vuonna 1950 ilmestyneeseen Kotilieden lääkärikirjaan
Esimerkkihaku 'Poikien urheilutoiminnan opas' Antikka.net-sivustolta: https://antikka.net/?s=poikien+urheilutoiminnan+opas&post_type=product