70 luvun lopulla Kenian Mombasassa tarjottiin turisteille kyytiä rannan ja korallriutan välillä, melottavassa, olisiko puunrungosta veistetyssä veneessä, jossa…

Kysytty

70 luvun lopulla Kenian Mombasassa tarjottiin turisteille kyytiä rannan ja korallriutan välillä, melottavassa, olisiko puunrungosta veistetyssä veneessä, jossa oli toispuolinen vakaaja. Mikäköhän mahtoi olla ko. veneen englannin tai swahilinkielinen nimitys. Tarkoitus olisi etsiä netistä kuvia tuosta kuljetustoiminnasta.

Vastaus

Vastattu

Kyse saattoi olla perinteisestä Madagaskarilta peräisin olevasta aluksesta, jonka swahilinkielinen nimi on lakana. Alus tunnetaan Wikipedian mukaan myös nimillä laka ja la'kana. Kanootti on tuettu (tasapainotettu) vain toiselta puolelta. Kanootissa on yleensä purje, nykyisin myös moottori on mahdollinen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Outrigger_boat