70-luvulla luin paljon Merja Otavan sekä Synnöve Stigmanin kirjoja. Mutta ovatko nämä kirjailijat herenneet kokonaan kirjoittämasta ja jos niin, miksi. …

Kysytty

70-luvulla luin paljon Merja Otavan sekä Synnöve Stigmanin kirjoja.
Mutta ovatko nämä kirjailijat herenneet kokonaan kirjoittämasta
ja jos niin, miksi.
Elossa he toki olevat, mutta miksi tuotanto jäi sinne takavuosiin?
Näyttäkää toki tämä kysymykseni palstalla, ehkäpä joku muukin on kiinnostunut aiheesta.

Vastaus

Vastattu

Merja Otavan tuotanto (Lähde Kirjasampo https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123175945962573)

Priska. WSOY 1959
Minä, Annika ÄP. WSOY 1961
Kävelyillat. WSOY 1963
Puzzle. WSOY 1966
Kuuvuosi. WSOY 1969
Fifti-fifti. WSOY 1971

Kirjoittamisen lopettamisen syistä Päivi Heikkilä-Halttunen kirjoittaa (Onnimanni 2015, nro 3, s. 12 - 16)

"Vuonna 1971 ilmestynyt Fifti-fifti jäi Otava viimeiseksi romaaniksi. Siinä näkyy jo viitteitä 1970-luvulla yleistyneestä ja vähitellen maneeriksi kehkeytyneestä ongelmarealistisesta nuoruuden kuvauksesta. Otava ajatteli yhä radikaalisti, mutta sen ajan yhteiskunnallisesti julistava tyyli tuntui vieraalta ja niinpä kirjoittaminen vaihtui kuvien tekoon."

Synnöve Stigmanin tuotanto: (Lähde Kirjasampo https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_12317597341357 ja Wikipedia https://fi.wikipedia.org/wiki/Synn%C3%B6ve_Stigman)

  • Olipa kerran. Tammi 1969
  • Mä lähden nyt, novelleja. Tammi 1970
  • Kaiken maailman tuulet. Tammi 1972
  • Näkemiin, romaani. Tammi 1974

Stigmanin osalta ei löytynyt tietoa, miksi hän lopetti kirjallisen uransa.