2000-luvun alussa ilmestyi lapsille tarkoitettu lehti Lasten planeetta. Muistaakseni lehteä ei voinut tilata, ilmestyi vain irtonumeroina. Lasten lähettämiä…

Kysytty

2000-luvun alussa ilmestyi lapsille tarkoitettu lehti Lasten planeetta. Muistaakseni lehteä ei voinut tilata, ilmestyi vain irtonumeroina. Lasten lähettämiä piirustuksia arvosteli henkilö, joka kutsui itseään toimittajasedäksi. Arvostelut olivat aika persoonallisia; epäili mm piirrroksia läpipiirretyiksi tai haukkui jos oli taitellut
työn "väärin". Lyhenteet olivat myös käytössä,esim Laplaopa=Lasten planeetta on paras. Kuka mahtoi olla tämä persoonallinen toimittajasetä ja oliko lehteä tekemässä isokin joukko?

Vastaus

Vastattu

Lehti taisi jäädä melkoiseksi tähdenlennoksi, sillä verkkohauilla siitä ei näyttäisi löytyvän juuri mitään tietoa. Kirjastot hankkivat käytännössä vain tilattavia lehtiä. Finnan tietojen mukaan Lasten planeettaa ilmestyi vuonna 2001 neljä numeroa. Kustantaja oli Euromedia Magazines. Jos tekijätiedot olivat lehteen painettuna, voi lehtinumeroita tutkia säilyttävissä paikoissa.

Numerot 1 ja 3-4 ovat luettavissa Kansalliskirjastossa (erikoislukusaliin tilattavat). https://www.finna.fi/Record/fikka.3962047

Jyväskylän yliopistolla on tallessa lehden nro 3. https://www.finna.fi/Record/jykdok.899603