Sukellusonnetomuus Linnaisten kaivoksessa 1980-luvulla?

Kysytty

1997-1998 uutena vuotena kuljin nuorisoporukassa ampumassa ilotulitteita ja paukkuja Jupperin ja Linnaisten välillä, kuulin huhun että viereiseen Linnaisten 25-30 metriä syvään, veden täyttämään rautakaivokseen olisi 1980-luvulla mennyt sukeltaja, mutta käynyt huonosti, ja jäänyt sinne. Tämän minulle kertoi minua vuoden vanhempi poika joka asui kaivoksen vieressä, noin 150 metrin päässä siitä.
Onko kysymyksessä siis urbaanilegenda vai tositarina vai mikä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt vahvistusta tapaukselle Sukellusinfo sivustalta, jossa on listattu kuolemaan johtaneita suomalaisten sukellusonnettomuuksia. Sukellus.info

Tapaus saattaisi löytyä Helsingin sanomien uutisia selailemalla. Kansalliskirjasto.fi

Linnaisten alueesta on kirjoitettu myös muutama paikalishistoria, joissa asiasta saattaa olla maininta. Finna.fi

Vantaan kaupungimuseosta voi löytyä lisätietoa. kaupunginmuseo@vantaa.fi

0 ääntä

Kommentit

Sen enempää Helsingin Sanomista kuin Kansalliskirjaston digitoimista sanomalehdistä (joihin ei kuulu HS, mutta kylläkin mm. Uusi Suomi ja Etelä-Suomen Sanomat) ei löydy tietoa tällaisesta onnettomuudesta. Kokeilin useita hakuja, kuten 'sukeltaja kaivos onnettomuus', 'sukeltaja vantaa kaivos', 'linnaisten kaivos', 'tavastbyn kaivos' ym.

Sen sijaan löytyi tieto, että Haverin kaivokseen, joka sijaitsee Viljakkalassa noin 50 kilometriä Tampereesta luoteeseen, on hukkunut sukeltajia kolmekin kertaa, 22.9.1987, 26.9.1991 ja 4.9.1993. Ensimmäisessä näistä tapauksista uhri oli 44-vuotias espoolainen nainen, joka jäi kateisiin kolmeksi päiväksi, kunnes ruumis löytyi useiden etsintäyritysten jälkeen 64 metrin syvyydestä. Olisivatko tätä tapausta koskevat muistikuvat voineet Espoon suunnalla yhdistyä Linnaisten kaivokseen?