1970-luvulla sain äidin Siskon tekemää tuoremustaherukkahilloa eli sitä ei ollut keitetty eikä pakastettu. Se ei ollut kovin makeaa ja säilyi hyvin…

Kysytty

1970-luvulla sain äidin Siskon tekemää tuoremustaherukkahilloa eli sitä ei ollut keitetty eikä pakastettu. Se ei ollut kovin makeaa ja säilyi hyvin. Jääkaapissa avattunain Miten se on mahdettu valmistaa? Löytyykö jostain vanhasta keittokirjasta ohjetta? Itse kun aikoinaan kokeilin säilöä kuten puolukoita säilötään survottuna omassa mehussaan, niin homeeseen meni

Tapasin tänään serkkuja ja he muistelivat, että heillä äiti teki muistakin marjoista tuorehilloja.

Nyt kun sähkö on kallista, tuollainen säilöntätapa olisi järkevä.

Vastaus

Vastattu

Meiltä ei löytynyt omasta porukasta varsinaista keittiövirtuoosia ja selaamamme keittokirjatkin jättivät asian auki. Sokeria tuorehillo tuntuu tarvitsevan ainakin jossain määrin. Netistä löytyi helppoja tuorehillo-ohjeita, mutta niissä ei puhuta säilyvyydestä juuri muuta kuin "muutama päivä jääkaapissa". Ylen uutistissa on artikkeli tuorehillosta, joka säilyy keittämättäkin. Marttaliiton neuvonnasta voi myös kysellä vinkkejä, heillä on sivuillaan mm. chat-palvelu.

Tässä linkit:

https://yle.fi/uutiset/3-6308213

https://www.martat.fi/