1970-luvulla englantilaisesta suomennettu. Oli korkealla luettujen kirjojen suosikkilistoilla 1970-luvulla. Kirjan juoni oli kolmesta sisaruksesta kertova…

Kysytty

1970-luvulla englantilaisesta suomennettu. Oli korkealla luettujen kirjojen suosikkilistoilla 1970-luvulla. Kirjan juoni oli kolmesta sisaruksesta kertova. Kaksi veljestä ja sisko - muistaakseni olivat lääkäreitä kaikki. Ainakin ns. kirjan päähenkilö. Muistaakseni toinen niistä veljeksistä mokasi jotain ja "sankariveli" pelasti tilanteen. Sarjan miljöö tapahtui jossin päin USA:ta. Muistelisin et' kirjan kannen suojapaperi oli komen ihmisen pää ja hartiatasoilta kuvatut hahmot ja kansipaperin yleisväri sininen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksesi sopisi amerikkalaisen Gerald Greenin teokseen Parantajat. Se tosin ilmestyi suomeksi vuonna 1980, mutta alkuteos ilmestyi vuotta aikaisemmin.

Kirjasammossa (ks. linkki alla) on lyhyt aikalaisarvio teoksesta sekä kuva kirjan kannesta, joka täsmää kuvaukseesi. Teoksen suosioon lienee vaikuttanut Greenin edellinen teos Polttouhrit, joka ilmestyi suomeksi vuonna 1978.

Mikäli Parantajat on etsimäsi kirja ja jos haluat lukea sen uudelleen, niin Helmet-kirjastojen Pasilan varastossa sitä näyttää olevan pari kappaletta lainattavissa.

http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_8949#.WFD3RWC7pPM
http://www.helmet.fi/fi-FI