1940-luvulla syntynyt mummuni lorutteli minulle oman lapsuutensa numerolorua, kun olin lapsi. En kuitenkaan muista enää, miten loru jatkuu. Voisitteko auttaa?…

Kysytty

1940-luvulla syntynyt mummuni lorutteli minulle oman lapsuutensa numerolorua, kun olin lapsi. En kuitenkaan muista enää, miten loru jatkuu. Voisitteko auttaa?

Lorun alku menee suunnilleen näin:

Yksi yrtti pihlajainen
Toinen Tuomas Karjalainen
Kolmas koskelta kotoisin
Neljäs neito niemen päästä
Viides...

Vastaus

Vastattu

Loru liittyy ilmeisesti kymmenen sormen laskemiseen ja kuuluu kokonaisuudessaan näin:

Yksi yrtti pihlajainen,
toinen Tuomas Karjalainen,
kolmas Koskelta kotoisin,
neljäs Neitoniemestä,
viides Virkkulasta,
kuudes Kuusamosta,
seitsemäs Seinäjoelta,
kahdeksas Kalajoelta,
yhdeksäs Ylikylästä,
kymmenes Kyrönlahdelta.

Lähde:

Karahka, H., Kaustia, E., & Puurunen, A. (2013). Lennä, lennä leppäkerttu: Tuttuja lastenrunoja ja -loruja. Otava.